dwaalspoor ellen de vriend thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Ellen de Vriend
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 17 september 2022

Ellen De  Vriend werkt als journalist en eindredacteur van dag- en weekbladen. Ze schreef in 1998 haar eerste boek; Scheepsbergers in actie op de Westerschelde. Daarna volgden verhalenbundels, waarvan Ons bin de leste over de laatste vrouwen in streekdracht in 2010 het meest succesvol was. Ook schreef zij een aantal reisboeken over de Cariben. Haar thrillerdebuut Bitterzoet verscheen in 2013. Ondertussen heeft ze al heel wat titels op haar naam staan. Wij mochten haar thriller Dwaalspoor lezen.

In Dwaalspoor verhuist Fiona van Zeeland naar Frankrijk. Ze gaat er werken op een gezellige Franse familiecamping als assistent-manager. Al snel blijkt dat haar collega’s allerlei dingen verborgen houden en dat haar voorganger spoorloos is verdwenen. Wanneer delen van zijn lichaam worden gevonden op het strand, probeert iemand de moord in Fiona’s schoenen te schuiven. Ze moet uitzoeken wie het gedaan heeft, voor zij hiervoor opdraait.

Dwaalspoor lezen we uit het perspectief van Fiona. Daardoor leren we haar heel goed kennen en kunnen we ons inleven in haar denkwereld. Je gaat mee in haar emoties van angst, verliefdheid, twijfel en zoveel meer. Iedere emotie die ze ervaart wordt goed overgebracht op de lezer. Je krijgt het verhaal van Fiona te lezen in twee delen: van haar tijd op de camping en haar zoektocht naar de waarheid met wat er met haar voorganger gebeurd is. Nu en dan switchen we over naar schijngedrukte stukken. Hier springen we terug naar het heden en de tijd dat Fiona in de cel zit. Hoe verder het boek vordert hoe meer de lezer te weten komen van het waarom Fiona opgepakt is geweest. Alles blijft heel lang een vraagteken. Dit is meteen de grootste kracht van dit boek; de lezer moet tot het laatste moment wachten tot de ontknoping gebeurt en je alles te weten komt.

De Vriend staat bekend om het schrijven van vrouwenthrillers en ze laat de fans zeker niet in de steek. Ook in Dwaalspoor vinden we naast de suspense en het mysterie, een romance terug. Een heftige romance met het nodige wantrouwen vanuit Fiona haar kant. Ze gaat met de romance ook de moderne toer op doordat de vrouw ouder is dan de man. Mooi dat dit ook in thrillers steeds bespreekbaarder wordt. Op liefde staat uiteindelijk immers geen leeftijd.

De Vriend wordt vergeleken met schrijfsters als Noortje Brink, Suzanne Vermeer en Linda Van Rijn en Kiki van Dijk. Dit is wat ons betreft niet helemaal terecht. De Vriend brengt dit subgenre naar een hoger niveau door een goed evenwicht te vinden tussen de spanning en de romantiek.

Dwaalspoor is een heerlijke zomerse thriller boordevol mysterie, suspense en liefde. Voor liefhebbers van het genre verplichte kost.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.