De omslag afbeelding van het boek de Vriend, Ellen - Vermist
Auteur(s) Ellen de Vriend
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 28 augustus 2016
Karen heeft na de dood van haar eerste man haar leven weer op de rails. Ze heeft in de rijschoolhouder Joost haar nieuwe liefde gevonden en samen met haar dochter Melissa wonen ze in een prachtig huis. Als Joost op een dag niet op de gebruikelijke tijd thuiskomt, is Karen in alle staten. Dit is niets voor hem. Hij laat haar altijd weten waar hij is en hoe laat hij thuiskomt. Waar is hij nu? Als hij naar een paar uur nog niet thuis is, krijgt Karen een naar gevoel en weet ze zeker dat Joost iets vreselijks moet zijn overkomen. Ze gaat naar de politie, maar die kunnen de eerste 24 uur nog niets voor haar doen. Ze moet zelf op onderzoek uit en dat is iets wat haar als journalist goed af moet gaan. Komt ze erachter waar Joost zich bevindt en nog belangrijker, wat er met hem is gebeurd?

Ellen De Vriend-de Jong (Vlissingen) schrijft thrillers, verhalenbundels en reisboeken. Haar thrillerdebuut Bitterzoet verscheen in 2013. In 2014 volgde de YA-thriller Crush. Sinds eind 2015 heeft De Vriend een contract bij Karakter Uitgevers waar Vermist is verschenen. Sinds kort recenseert De Vriend ook voor ThrillZone.nl. In 2015 publiceerde De Vriend vier reisboeken over Bonaire, Guadeloupe, Curaçao en Sint Maarten. Samen met haar man reisde zij door de Cariben. Ellen schreef de teksten.

De Zeeuwse auteur heeft met Vermist een zeer realistisch en gedetailleerd verhaal geschreven. Uit alles blijkt dat de auteur zich goed heeft verdiept in vermissingszaken. Er is veel aandacht besteed aan de gevoelens en zaken die komen kijken bij een verdwijning. Dit maakt dat dit uitvoerig beschreven wordt, wat er wel in resulteert dat in het eerste deel van Vermist de spanning ontbreekt.

Het personage Karen krijgt veel diepgang door het verdriet, de wanhoop, angst en woede die waarheidsgetrouw zijn beschreven. De lezer zal zich hierdoor goed kunnen inleven in de situatie van Karen. Hoe moet ze Melissa vertellen dat na de dood van haar vader, nu ook haar stiefvader er niet meer is? De eerste 150 pagina's wordt de zoektocht naar Joost uitvoerig beschreven. We krijgen te lezen waar de achterblijver mee te maken krijgt en dat zijn zaken waar je liever niet mee geconfronteerd wordt als je geliefde verdwijnt. Deze feiten zijn een grote kracht van het verhaal.

De Vriend gooit de spanning erin met een nieuw personage en een anonieme beller die aangeeft dat hij Joost heeft gezien. Voor Karen het moment om weer verder op onderzoek uit te gaan en erachter te komen of deze informatie klopt. En als deze informatie klopt wil ze de confrontatie met haar man aangaan. We krijgen in dit deel veel informatie over het verleden van Joost en de reden van zijn verdwijning.

De gelouterde thrillerlezer zal gauw in de gaten hebben hoe de vork in de steel zit en de climax zal daardoor niet als een verrassing komen. Toch weet de Vriend dit op een eigen wijze te schrijven, wat verrast.

De Vriend heeft een prettige, vlotte schrijfstijl. De personages vertellen in ik-vorm het verhaal en door de naamsaanduiding is goed duidelijk wie de verteller op dat moment is. De hoofdstukken zijn kort en bondig, wat maakt dat Vermist lekker vlot wegleest

Vermist is een zeer realistisch en gedetailleerd verhaal over een verdwijningzaak. Ondanks dat in het eerste deel van het boek de spanning ontbrak, heeft De Vriend dit in het tweede deel van het boek niet meer dan goedgemaakt.

18 april 2024 9:02

0