doelwit tom clancy don bentley thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Don Bentley
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 8 februari 2023
Categories Spionage

Jack Ryan jr is met de CIA op een ogenschijnlijk simpele trainingsmissie in Tel Aviv. Een nieuwe aanwinst beoordelen om te zien of hij geschikt is voor het werk. Als Jack echter op de markt met een Amerikaanse vrouw en haar zoontje in contact komt terwijl ze worden aangevallen besluit hij er alles aan te doen om haar te beschermen. Als moeder en zoon later ontvoerd worden besluit Jack dat hij het er niet bij kan laten zitten maar er alles aan zal doen om de familie in veiligheid te brengen.

Het nieuwste deel in het Tom Clancy-universum Doelwit, wordt dit keer geschreven door de nieuwste auteur in het universum Don Bentley. Bentley is bekend van zijn Matt Drake-serie die helaas niet in het Nederlands is uitgegeven. Dat hij bekend is met de wereld mag duidelijk zijn; als voormalig Apache-helikopterpiloot, ontvanger van de Bronzen ster en oud FBI-agent, weet hij als geen ander hoe het er in oorlogstijd aan toe gaat. Met de volgende twee boeken in het Jack Ryan-universum al in het verschiet weten we dat we mogen uitkijken naar nieuwe actievolle thrillers.

Jack Ryan jr staat steeds meer zijn eigen mannetje en als hij dan ook door Ding wordt gevraagd om een trainingsmissie voor hem op te pakken, voelt hij zich vereerd en verplicht om het goed te doen. Zijn vader heeft echter ooit tegen hem :

"Soms moet een goede man bereid zijn een prijs te betalen om te doen wat juist is."

Met dit in zijn achterhoofd besluit hij de Amerikaanse vrouw en haar zoontje, ongeacht de gevolgen, te beschermen. Dat hij daarmee verzeild raakt in een conflict tussen Israël en Iran moet hij op de koop toenemen. Alleen en achter vijandelijke linies moet hij vertrouwen op al zijn vaardigheden en de beperkte middelen die tot zijn beschikking staan, om de missie tot een goed einde te brengen.

De boeken met Jack Ryan jr. in de hoofdrol staan altijd garant voor actie. Waar Marc Cameron zich tegenwoordig meer richt op het politieke aspect van Ryan sr. en daarmee meer een schrijver van geopolitieke thrillers is, richten de ‘junior’ boeken zich op het leven van de zoon van en zijn activiteiten voor en bij De Campus. Wie bekend is met de boeken weet dat Ryan jr. een fantastisch agent is die weinig tijd heeft voor zichzelf en zijn privé leven. Hij leeft voor zijn werk en probeert voornamelijk om uit de voetsporen van zijn al te bekende vader te treden. Het is dan ook mooi om te zien dat Bentley een manier heeft gevonden om dit te integreren en zonder het er te dik bovenop te leggen het een wezenlijk deel maakt van de beweegredenen van Ryan jr. We zien hem worstelen met uitdagingen waar vrijgezelle mannen van zijn leeftijd in een normale omgeving ook mee zouden worstelen, zonder dat het afdoet aan zijn vermogen als spion en zijn uitstraling.

Met Doelwit krijgen Tom Clancy-fans precies wat ze willen. Een extreem vaardige spion die zich in snel ontwikkelende conflicten begeeft en probeert deze de baas te blijven. Dit gecombineerd met vernuftige technologische snufjes zoals “Het oog van Sauron” maakt dat je als fan niet anders kan dan je een paar uur heerlijk verliezen in dit nieuwste deel.

We zijn erg onder de indruk van het Tom Clancy-debuut van Don Bentley. Zijn liefde voor de boeken is duidelijk en zijn eigen toevoegingen zijn zeer welkom. Hij presteert het om Jack Ryan jr. als een gewone man neer te zetten met de dagelijkse sores die daarbij horen, zonder dat hij zijn status als superspion verliest. We kunnen dan ook niet anders dan uitkijken naar het volgende deel met junior in de hoofdrol, wederom van de hand van Bentley. Wat ons betreft is het een zeer geslaagde combinatie.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.