13 uur deon meyer thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Deon Meyer
5
Review date 14 maart 2024

Bij ThrillZone maakten we eind vorig jaar voor het eerst kennis met Deon Meyer. "Spoor" beloonden we met een hoge score. Maar in de kast stond al tijden "13 uur" en die moest ook nog 'even' gelezen worden. Dus we doken opnieuw in de Zuid-Afrikaanse wereld, althans, de duistere kant ervan.

Amerikaanse backpackers zijn geen ongewoon gezicht in Zuid-Afrika. De meisjes Rachel Anderson en Erin Russell laten zich ook betoveren door het prachtige continent, maar voor hun krijgt de reis een heel naar staartje. Op een vroege ochtend wordt het lijk van een meisje aangetroffen. Het gaat om Erin Russell. Haar keel is doorgesneden. Haar vriendin Rachel is spoorloos en lijkt op de vlucht voor iemand. De Afrikaanse politiek scheert moord en brand en wil dat ze wordt gevonden. Want een knauw voor de toerisme-economie is het laatste waar ze op zitten te wachten. Dus, op zoek naar Rachel. Inspecteur Bennie Griessel, GGG-riesseelll zoals we leren hoe de naam uitgesproken moet worden, leidt de dans. Maar Griessel kent zijn eigen problemen: hij is alcoholist en zijn vrouw en kinderen moeten weinig van hem weten. Althans, totdat blijkt dat hij langer dan een paar maanden nuchter kan blijven. En op de dag dat Anderson zoek is, is er nog een andere moordzaak die opgelost moet worden: die op een vrouwenverslindende platenmaatschappijbons. In het veld doen andere inspecteurs het speurwerk, maar Griessel is hun mentor en heeft dus met alle zaken wat van doen. Lukt het Griessel en zijn collega's om Rachel op tijd te vinden? En waarom wordt er zo op haar gejaagd?

Net als in "Spoor" dompelt Meyer zijn lezers onder in de duistere onderwereld van Zuid-Afrika. Deze keer is Kaapstad het decor van het verhaal. "13 uur" heeft vele prijzen in de wacht gesleept en dat is niet voor niets. Het is een geweldig verteld verhaal. Toch zul je na het lezen van bovenstaande denken: het zijn wel weer de ouderwetse clichés: een inspecteur met een alcoholprobleem, een race tegen de klok. Alsof het gaat om een 13-in-een-dozijn thriller. Niets is minder waar. Meyer weet zijn lezers te betoveren met de zeer realistische beschrijvingen van het huidige Zuid-Afrika waar de rassenscheiding nog immer onder het oppervlak drijft en waar corruptie op de loer ligt. Het zijn allemaal onderleggers voor het verhaal die "13 uur" zo sterk maakt. En ook de karakters zijn sfeervol en dragen het verhaal. En bovenal is het verhaal, doorspekt met plotwendingen, gewoon snel en spannend en voor je het weet is het halve etmaal voorbij. Voor de thrillerliefhebber dus gewoon verplichte kost!

24 april 2024 19:40

0