ik ken jouw geheim daphne benedis grab young adult recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 7 september 2022
Categories Young Adult

Daphne Benedis-Grab woont in New York en  schreef eerder de volgende kinderboeken: The Angel Three, Celmentine for Christmas en Army Brats. Daarnaast schreef ze ook het jeugdboek The Girl in the Wall. Ik ken jouw geheim is haar eerste Nederlandstalig boek in het Young Adult-segment. Het boek werd vertaald door Marijke Leersum. Naast schrijven werkt ze in een schoolbibliotheek.

Ik ken jouw geheim is een spannende thriller voor jongens en meisjes vanaf 11 jaar. Owen, Gemma, Allie en Todd zijn brugklassers die elkaar nauwelijks kennen. Tot ze alle vier op zondagavond het bericht krijgen: “Doe wat ik zeg, anders verraad ik je geheim”.

Op maandag krijgen ze op school hun eerste opdracht van de anonieme afzender. Geen van hen staat te springen om de instructies op te volgen. Alle vier zijn ze aan de andere kant ook bang dat hun geheim onthuld zal worden. Dus doen ze toch de vreemde opdrachten die ze krijgen. Maar hoe meer opdrachten ze krijgen, hoe vreemder ze worden. De vier besluiten om samen te gaan werken en proberen degene die hier achter zit te stoppen.

Het hoofdthema in deze spannende jeugdthriller is afpersing. Het is niet het meest originele thema en er zijn er voor Benedis-Grab meer die het al eerder gebruikt hebben. En met succes. Maar waarom een succesformule gaan veranderen? Want ook in Ik ken jouw geheim werkt het thema. De lezer blijft aan het boek gekluisterd. Dit omdat de lezer vanaf de eerste bladzijde meegenomen wordt in een web van geheimdoenerij, afpersing, vreemde opdrachten en vier kinderen die elkaar niet kennen maar toch moeten samenwerken.

Ik ken jouw geheim is helemaal gericht op jonge lezers vanaf 11 jaar en dat merk je aan de eenvoudige schrijfstijl en korte hoofdstukken. Ook lezertjes die niet graag lezen zullen van dit boek smullen. Benedis-Grab heeft haar vier hoofdpersonages goed gekozen; ze zullen voor de tieners van vandaag herkenbaar zijn. Net als de geheimen; de jeugd zal zich hier zeker mee kunnen identificeren. We willen uiteraard niet spoilen; wat we er wel kunnen over zeggen is dat het ene geheim al zwaarder beladen is dan het andere. Het zou voor sommigen zelf een eye-opener kunnen zijn.

Benedis-Grab is er in geslaagd om een spannende jeugdthriller neer te zetten. Dit is het eerste boek dat vertaald is naar het Nederlands en laten we hopen dat er nog boeken van haar hand zullen volgen. De auteur bewijst dat een YA-boek lezen echt spannend en herkenbaar kan zijn. Daarnaast geeft ze de lezers ook nog een mooie boodschap mee. Wat wil je als puber nog meer?

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.