de koningin van verraad danielle jensen fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Koninkrijk
4
Review date 1 mei 2023

Daniëlle L. Jensen is de USA Today-bestsellerauteur van onder andere The Malediction Novels: Stolen Songbird en The Broken Ones, evenals de Koninkrijk-serie. In die reeks is het nieuw verschenen De koningin van verraad de opvolger van Het koninkrijk der bruggen

Doordat Lara haar man Aren en het koninkrijk Ithicana heeft verraden wordt alles wat ze liefheeft meer dan ooit bedreigd. Haar vader, de huidige leider van Maridrina, heeft op slinkse wijze en door de in de eerste instantie loyale inzet van zijn dochter, haar koninkrijk ingenomen. Daarbij heeft hij ook haar man op gruwelijke wijze afgezet. Nu ze geen koningin meer is, en in ballingschap als verrader leeft, beseft ze maar al te goed wat ze daadwerkelijk voor Aren voelt. Ze komt er al snel achter dat haar man tijdens de strijd niet is vermoord. Aren is gevangengenomen door haar vader met maar een doel: hij dient als lokaas voor zijn verraderlijke dochter.

Vanaf dat moment moet Lara beslissen voor wie en wat ze vecht: voor haar koninkrijk, voor haar man of voor zichzelf? Ze komt maar tot één conclusie. Ze zal kostte wat het kost het Koninkrijk der Bruggen moeten bevrijden uit handen van haar vader, om enigszins de vrede met zichzelf te kunnen hervinden. Zal het haar lukken om haar dood gewaande zussen hiervan te overtuigen? De zussen waarvan ze eerder de levens heeft gespaard? Zal ze hen nog wel aan haar kant kunnen krijgen?

Tegen Lara’s zin zal ze uiteindelijk terugkeren naar haar voormalige koninkrijk Ithicana, waar ze haar volk in hoge doodsnood aantreft. Niemand is te vertrouwen, want vijanden en bondgenoten wisselen van kant. Al snel zijn er meer tegenstanders dan Lara had verwacht, al is haar grootste tegenstander misschien juist wel de man die ze probeert te bevrijden de man die ze heeft verraden, maar onverhoopt is gaan liefhebben. Zal het haar lukken om Aren te bevrijden, zodat hij een deal met de minder bevriende Valcotezen kan sluiten?

De koningin van verraad wordt opnieuw vanuit de perspectieven van Aren en Lara aangesneden. Hoewel het boek onder Young Adult is gecategoriseerd, kan de lezer er maar beter rekening mee houden dat er ook een schep harde Fantasy in zit. Moord, marteling en misschien schokkende gebeurtenissen binnen een harem kan de verhaallijn minder vriendelijk doen overkomen. Het gezegde “van je familie moet je het maar hebben” is een gedachte dat de lezer dan ook regelmatig zal treffen tijdens het lezen van dit boek. Verraad is een duidelijk thema, maar ook loyaliteit, bondgenootschap, en het vechten voor wat het waard is, passeren veelvuldig de revue. Omdat er regelmatig situaties uit het vorige boek worden aangestipt, is het aangeraden om eerst Het koninkrijk der bruggen, gelezen te hebben. De gang van zaken, en hoe de wereld in elkaar zit wordt namelijk in de wereld van het Koninkrijk niet veel verder uitgewerkt. De lezer kan dus enige voorkennis van deze serie goed gebruiken, wil men het kunnen blijven volgen.

Jensen schrijft helder, en weet de spanning zodanig te sturen, dat de lezer niets anders kan dan het te laten gebeuren. De karakters hebben een uitgesproken achtergrondverhaal, die ze allemaal wel een reden geeft tot rebellie. Dit uit zich in gemengde emoties en gevoelens, die heel begrijpelijk zijn, al kan men de reacties die daaruit voortvloeien uiteraard niet helemaal goedkeuren. Dit gedrag is blijkbaar ook nodig om te overleven, zeker wanneer Lara letterlijk haar jeugd opnieuw in de woestijnwoning beleefd. Dat overleven in de meest mensonterende situaties haar specialiteit is, bewijst ze dan ook keer op keer. Ondanks het vele bloedvergieten en immense pijnen komt de sfeer in het verhaal heel exotisch over. Dit komt door de extremen binnen deze fantasierijke wereld: Een donkerharige koning versus een gebruinde blondharige strijdster, die komt bevrijden wat haar toekomt, is het toppunt van contrast.

Naast de personages heeft Jensen ook aandacht voor een deel van de omgeving. Ze neemt de lezer niet alleen mee naar de Rode Woestijn. Ze laat men ook sporadisch kennismaken met de noordelijke uiteinden. Het doel is het zuidelijke Valcotta: om de Madriaanse perikelen te kunnen laten stoppen, is de hulp uit die hoek hard nodig. Het is een zeer strategisch geheel met sterk economische belangen, waarbij vroeg of laat een van de betrokken volken het onderspit zal delven.

De schrijfster houdt haar lezers tot het laatste moment bij de les en weet het tot een woelig einde te brengen. Daarbij slaat niet alleen het lot compleet om, maar waarbij ook een erg opmerkelijke, al dan niet bijgelovige twist opduikt. Absoluut een boeiende verhaallijn, met een interessante uitkomst. Een uitstekende Young Adult/Fantasy, laat dat maar aan Jensen over.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.