De omslag afbeelding van het boek Silva, Daniel - De Moskou regels
Auteur(s) Daniel Silva
4
Review date 24 augustus 2013
Categories Spionage

Daniel Silva is een Amerikaanse schrijver die, voordat hij zich op het schrijven van boeken richtte, journalist was voor onder andere CNN. Sinds de jaren negentig wijdt hij zich aan het schrijven van thrillers, vaak met de Israëlische topspion Gabriel Allon in de hoofdrol. Zo ook in De Moskou regels.

Allon is op huwelijksreis in het Italiaanse Umbrië, waar hij zich bezighoudt met het restaureren van oude schilderijen. Dan wordt hij benaderd door de Israëlische spionnenbaas Ari Shamron. Er is een Russische journalist vermoord in een Frans skiplaatsje waar in de winter veel Russische oligarchen te vinden zijn. Waarschijnlijk is de onfortuinlijke journalist, Aleksandr Lublin, vermoord omdat hij teveel wist van de louche zaken van Russische miljardairs. Ostrovsky, een Russische collega-journalist, heeft contact gezocht met Shamron en wil met Gabriel Allon praten. Hij weet namelijk meer van de moord op Lublin. Allon gaat in op het verzoek en een aantal dagen later ontmoeten de journalist en de spion elkaar in de Basilica in Vaticaanstad. Maar nog voordat Allon met hem heeft kunnen spreken, ligt Ostrovsky vergiftigd op de grond. Allon weet alleen dat het iets te maken heeft met Ivan Kharkov, een steenrijke Russische zakenman die naast oliezaken, ook wapenhandel bedrijft. En dat doet hij op uitstekende wijze, getuige zijn rijkdom. Tot nog toe weinig spannends, maar dan blijkt dat Kharkov zeer dodelijke luchtdoelwapens wil leveren aan Al-Qaida. Aan Allon het verzoek om dit zooitje op te lossen. Die reis voert hem van Israël en Italië naar Engeland en uiteindelijk ook Moskou.

De Moskou regels is een uitzonderlijke spionagethriller. Naast het uitstekend vertelde verhaal brengt het ook nog eens een maatschappijkritische noot. In Rusland is de democratie ingevoerd, maar de politiek neemt het daarmee niet zo nauw. De echte macht ligt bij de miljardairs die met hun louche handel goud geld verdienen en zo de Russische politiek kunnen bespelen. Dit klinkt vergezocht, maar herinner je je de moord op Aleksandr Litvinenko nog in 2006? Hij werd met polonium vergiftigd omdat hij teveel wist van de smerige praktijken in de Russische politiek. Hetzelfde gold voor journaliste Politkovskaja, die volgens het Kremlin te kritisch was en daarom werd gedood. Deze elementen heeft Silva op wonderbaarlijke goede wijze in zijn boek verwerkt. Het geeft het verhaal een rauw en realistisch randje. Door de uitstekende schrijfstijl voel je de tijdsdruk die Allon heeft: gaat hij een aanslag van Al-Qaida voorkomen of is hij te laat? Het boek smaakt naar meer en gelukkig heeft Silva de ruimte gehouden voor een vervolg. Hopelijk wordt deze ook weer in het Nederlands vertaald!

Overigens slaat de titel op de regels die zijn ontwikkeld door Westerse spionnen die tijdens de Koude Oorlog in Moskou werkten. Een daarvan was: kijk nooit om, je bent nooit helemaal alleen. Het geeft de sfeer in het boek goed weer. De macht van de Russische oligarchen strekt zich ver uit, zelfs tot in de straten van Moskou.

25 maart 2024 20:17

0