jackdaw daniel cole thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Daniel Cole
4
Review date 31 juli 2023

Een onmogelijke moord, een lichaam dat op onverklaarbare wijze is verdwenen en al de derde in korte tijd. Rechercheurs Scarlett & Frank staan voor de onmogelijke opgave om dit op te lossen voordat er nog meer slachtoffers vallen.

Jackdaw is het eerste deel in een nieuwe serie van Daniel Cole, bekend bij de fans en lezers van Thrillzone vanwege zijn Ragdoll-serie en Mimic. Over alle delen waren we erg enthousiast en ook Jackdaw kluistert de lezer weer vast aan de pagina’s.

Op een feestje van een socialite vinden Scarlett en Frank enkel het hoofd van het slachtoffer, terwijl het lichaam op mysterieuze wijze ontbreekt. Ze staan voor een enorme uitdaging en moeten samen op zoek naar de dader. Ze grijpen elke strohalm aan die ze aangereikt krijgen, van het ziften tussen honderden foto’s op het feestje tot het aanbod van een mysterieuze huurmoordenaar met hetzelfde doel: de Jackdaw-killer vinden.

Een van de sterke punten van Cole is dat hij in staat is om het leven van een rechercheur vorm te geven zonder in al te heftige clichés te vervallen. Scarlett is een interessant personage dat het nodige heeft meegemaakt. Haar vader is het doelwit geweest van een grootschalig onderzoek en Frank, haar partner, stond aan het hoofd van dat onderzoek. Sindsdien heeft Frank zich opgeworpen als Scarlett's beschermengel, wat een interessante dynamiek biedt. Hetzelfde geldt voor de tegenslag in het boek, deze komt niet per se uit de hoek waar je het logischerwijs verwacht, maar verrast je zonder ongeloofwaardig te worden.

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de moord: wie heeft het gedaan en vooral in de boeken van Daniel Cole, hoe? Hiervoor trekt Cole alle registers open; momenten in het verhaal geven je subtiele hints over hoe het gebeurd kan zijn. Later krijg je met de uitgetekende notities van Scarlett inzicht in hoe een moord heeft kunnen plaatsvinden, wat je als lezer nog meer in het verhaal trekt.

Zoals we van Cole gewend zijn, stelt hij de lezer weer voor een groot mysterie. Dit alles gebeurt onder een fijne laag spanning die je als lezer op het puntje van je stoel houdt. Het is dan ook goed nieuws dat Daniel Cole terug is met een nieuwe serie, en hij heeft met Scarlett een goed personage neergezet die de lezer snel in het hart zal sluiten. Het einde belooft veel, en het is iedereen dan ook alleen maar aan te bevelen om Jackdaw op te pakken.

Met Jackdaw bewijst Daniel Cole opnieuw zijn meesterschap in het creëren van een onweerstaanbare mix van spanning en intrige. Scarlett en Frank zijn levendige rechercheurs die je hart stelen, terwijl je jezelf verliest in de puzzel van de onmogelijke moord. Cole's briljante onthullingen en meeslepende schrijfstijl maken dit boek een absolute pageturner. Een veelbelovend begin van een nieuwe serie die je niet wilt missen!

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.