de laatste zomer dana mele young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Dana Mele
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 13 juli 2023
Categories Young Adult

Stel je voor: een vriendengroep, drie zomers vol herinneringen en dan… een verschrikkelijke brand. Wat begon als een gezellige vakantie eindigt in een nachtmerrie. Emily overleeft het niet. Een jaar later ontvangen haar vijf vrienden een mysterieuze uitnodiging om samen te komen en haar te herdenken. Maar als Chelsea, de enige die zich de brand niet goed kan herinneren, begint te graven naar wat er die noodlottige avond is gebeurd, wordt het steeds duidelijker: Emily’s dood was geen ongeluk. En wanneer er vreemde dingen beginnen te gebeuren, begint de groep te vermoeden dat iemand een spelletje met hen speelt. Iemand die uit is op wraak.

We waren benieuwd naar De laatste zomer van Dana Mele. De flaptekst klinkt interessant, maar het is altijd even afwachten wat de échte kwaliteit van een boek is. We hadden dan ook niet verwacht zó omver geblazen te worden door het boek. Het is een spannende young adult thriller die je tot het einde op het puntje van je stoel houdt. Dana Mele heeft slechts twee boeken op haar naam staan, maar weet ons hiermee volledig te overtuigen. Dit is het eerste boek dat naar het Nederlands is vertaald.

De plot van De laatste zomer is goed doordacht en houdt je constant scherp. Het is duidelijk dat een deel van de vrienden probeert een geheim te bewaren: er waren een zomerhuis, een brand en een lijk - maar wie was waar verantwoordelijk voor? In een aantal spannende tijdsprongen met elk een ander perspectief, zal je als lezer langzaam verbanden leggen en erachter komen wat er nu echt gebeurde in de zomer dat het zomerhuis volledig afbrandde.

Hoewel het boek een wat langzame start heeft, zijn er goede sprongen in tijd die het verhaal versterken. Zo krijg je eerst het mysterie voorgeschoteld vanuit het perspectief van Chelsea en vraag je je samen af met haar wat er precies is gebeurt. Daarna spring je terug in de tijd met Kennedy en Emily waarbij je steeds meer leert over die ene noodlottige avond. Het zomergevoel komt goed naar voren en er is constant spanning, waarbij je steeds meer af vraagt of het allemaal wel klopt.

De plot zit vol met wendingen die je tot het einde laten raden. De personages zijn goed ontwikkeld en hebben allemaal een eigen unieke stem. De schrijfstijl is boeiend en houd vanaf de eerste pagina je aandacht vast.

De setting van het afgelegen zomerhuis, waar mobieltjes geen bereik hebben en wegen slecht begaanbaar zijn, voegt een extra laag spanning toe aan het verhaal. De boodschap van het boek is krachtig en zet je aan tot nadenken, waarbij thema’s als vriendschap, loyaliteit en verraad worden verkend. Het is dan ook een interessante “whodunnit”.

De laatste zomer van Dana Mele is een meeslepende en emotionele leeservaring die je vastgrijpt en niet meer loslaat tot het einde.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.