gegijzeld clare mackintosh thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Clare Mackintosh
4
Review date 23 augustus 2021

De Britse Clare Mackintosh mogen wij inmiddels scharen onder de succesvolste thrillerauteurs van dit moment. Nadat ze de nodige ervaring heeft opgedaan binnen het politiecorps maakte de auteur in 2016 haar debuut met de prijswinnende thriller Mea culpa. Met Mea culpa versloeg ze niet de minste namen; wat te denken van J.K. Rowling (Robert Galbraith). Na Mea culpa volgden de thrillers Ik zie jou en Valse hoop en tussendoor wist zij ook nog tijd vrij te maken om een roman af te leveren met de titel Een onmogelijke keuze. Met Gegijzeld is het alweer tijd voor haar vierde thriller.

“Als je erover nadenkt is het toch wel vreemd om vrijwillig twintig uur lang op een plekje van nog geen vierkante meter te zitten, gevangen in een soort vliegende doodskist. Je ziet weleens van die trucks in India, volgeladen met koeien, kippen en vrouwen met uitpuilende boodschappentassen.”

De stewardess Mina en haar man Adam zijn de ouders van de vijf jaar oude Sophie. Sophie is geadopteerd en kent meerdere stoornissen, waaronder AD en ADD. Ondanks alle liefde die Mina en Adam haar geven staan de hechtingsproblemen meer dan eens in de weg. Hierdoor komt ook het huwelijk tussen Mina en Adam onder spanning te staan.

Als Mina wordt geselecteerd om te werken op de eerste non-stopvlucht van London naar Sydney ziet zij een mogelijkheid om de spanningen even te ontvluchten. Het is wel een prestigieuze vlucht die wereldwijd de nodige aandacht krijgt. Het merendeel van de passagiers bestaat dan ook uit journalisten, bloggers en vele bekende personalities. Al snel wordt Mina getroffen door een angstig voorgevoel. Ze had deze vlucht niet moeten nemen, want tijdens een vlucht van twintig uur kan veel gebeuren. Dan krijgt Mina een briefje in handen: “Volg deze instructies om het leven van je dochtertje te redden.” Het vliegtuig blijkt te zijn gekaapt en Mina staat voor een duivels dilemma. Kiest Mina voor het leven van honderden passagiers of voor het leven van haar dochtertje?

“Ik praat met volle mond, maar ik neem aan dat de normale regels niet gelden als je de aandacht van je vijf jaar oude dochter probeert af te leiden van het feit dat je allebei opgesloten zit in een kelder, overgeleverd aan de genade van een steeds labielere maniak.”

Het hoofdpersonage Mina staat in Gegijzeld voor een duivels dilemma: de onmogelijke keuze tussen honderden mensenlevens of het leven van haar dierbare dochter. Gelukkig herkennen de meeste van ons dit soort dilemma’s alleen uit boeken en films, maar toch spreken dergelijke dilemma’s tot ieders verbeelding. Mackintosh maakt er in elk geval dankbaar gebruik van!

Laten we maar direct met het grootste minpunt beginnen. De plot is vrij eenvoudig en ook niet bepaald origineel te noemen, maar het onderscheid wordt door Mackintosh duidelijk gemaakt op het psychologisch vlak. Op meesterlijke wijze ze de lezer dwalen door het hoofd en de gedachten van Mina. Ze is worstelend met de gevoelens van een huwelijk dat dreigt te mislukken, een ontrouwe echtgenoot en een dochter die zichzelf maar moeilijk kan openstellen voor de grenzeloze liefde die Mina haar wil geven. Al snel voelt de lezer veel sympathie voor Mina en sta je samen met haar in het gangpad van een vliegtuig dat onderweg is naar Sydney.

Clare Mackintosh bouwt het verhaal in Gegijzeld chronologisch op aan de hand van relatief korte hoofdstukken. Ieder hoofdstuk beschrijft de voortgang van het verhaal aan de hand van het perspectief van één van de hoofdpersonages. In de eerste hoofdstukken wordt de spanning opgebouwd en als deze eenmaal onder de huid begint te borrelen trekt Clare Mackintosh je door de hoofdstukken heen om vervolgens aan te komen bij de ontknoping. De ontknoping ligt wel wat voor de hand, maar de spanning die hieraan vooraf gaat maakt dit meer dan goed. Voor eenieder met vliegangst: het is misschien beter om deze even aan je voorbij te laten gaan. Voor ieder ander: stoelriemen vast, dit belooft een turbulente leeservaring te worden!

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.