De omslag afbeelding van het boek Donoghue, Clare - Kijk niet om
Auteur(s) Clare Donoghue
4
Review date 2 mei 2016
Sarah Graigner werkt in London als een succesvol fotografe. Ze komt bij verschillende bedrijven en fotografeert er lustig op los. Haar onbezorgde leven verandert drastisch als ze vele telefoontjes van een onbekende ontvangt. Ze voelt zich niet veilig en neemt contact op met de politie. Helaas kunnen die weinig voor haar doen. De telefoontjes blijven toenemen en als Sarah de voicemail afluistert stokt haar adem in haar keel en weet ze zich geen raad meer. In haar omgeving vinden de laatste weken verschillende moorden plaats, Sarah is bang en trekt zich steeds verder terug in haar schulp. Wat wil deze stalker van haar en waarom heeft hij het op haar voorzien? Is zij het volgende slachtoffer? De angst belemmerd haar dagelijks leven. Ze komt weinig meer buiten en begint te leven als een kluizenaar. Dan wordt ze naast de belletjes ook opgeschrikt met een dreigend bericht. Ze besluit om toch weer naar de politie te stappen en daar krijgt ze gehoor bij inspecteur Lockyer en zijn team die onderzoek doen naar de moordzaken. Het bericht op haar telefoon is doorslaggevend en voor Lockyer en zijn team rijst de vraag of deze stalker in verband staat met de moordenaar die ook nog op vrije voeten loopt. Lukt het Lockyer en zijn team om Sarah te beschermen en om de moordenaar te pakken voordat er meer slachtoffers vallen?

Kijk niet om is het debuut van Clare Donoghue. Om maar meteen met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: dat zou je niet zeggen! Het is een imponerende thriller, waarin de spanning van begin tot eind voelbaar is. Zij het geregeld op de achtergrond, maar je blijft als lezer constant op je hoede voor wat er staat te gebeuren. Een gegeven dat menig thriller ontbeert. Donoghue begint met een proloog die je als lezer doet huiveren. Je voelt gelijk dat er iets niet in de haak is, maar je weet nog niet wat. Daarna begint het verhaal, dat in chronologische volgorde wordt verteld en steeds voorzien van datum en dag. Dit zorgt voor duidelijkheid en leest daardoor erg prettig.

Donoghue heeft een vlotte schrijfstijl en weet een sfeer te creëren die beklemmend is. We krijgen het verhaal verteld vanuit verschillende personages. Zo kijken we mee door de ogen van Sarah, inspecteur Lockyer, de slachtoffers van de moorden en de moordenaar. De personages Sarah en Lockyer zijn stevig en realistisch neergezet. De angst en emoties die Sarah doorstaat grijpen je naar je keel. Iets dat Donoghue bewerkstelligt met haar uitstekende schrijfstijl. En voor inspecteur Lockyer kun je alleen maar respect en empathie opbrengen. Hij is een inspecteur met hart voor de zaak en als gescheiden vader vindt hij het lastig om zijn aandacht te verdelen tussen werk en privé. Hij raakt steeds meer betrokken bij de zaak en uiteindelijk zelfs persoonlijk betrokken. Dit geeft het verhaal een twist die het net even anders maakt dan andere thrillers die het onderwerp stalking en moord aanroeren.

Rond de moordenaar blijft het mysterieus, ondanks dat we ook geregeld een blik vanuit zijn perspectief krijgen. Donoghue probeert je via Lockyer een aantal malen op het spoor te zetten van de dader, maar bij de climax blijkt: je zit er naast. Want in in de climax komt de stalking samen met de moorden en het refereert daarbij uitstekend naar de proloog. Als lezer had je deze even in de ijskast gezet, omdat er nog geen link te leggen was maar alles valt uiteindelijk op zijn plaats. Hulde voor Donoghue!

Kijk niet om is een imponerend en beklemmend debuut over stalking en moord. Dat het een debuut is zou je gezien de diepgaande personages, ingrediënten en de schrijfstijl niet zeggen. Donghue is een auteur om in de gaten te houden!

6 mei 2024 22:50

0