De omslag afbeelding van het boek Het drielichamenprobleem
Auteur(s) Cixin Liu
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 6 januari 2021
Categories Science Fiction

Met lyrische quotes van grootheden als Barack Obama (‘geweldig om te lezen’) en George R.R. Martin (‘een baanbrekend boek’) mag de Chinese sciencefictionschrijver Cixin Liu in zijn handen wrijven. Deze lof geldt voor zijn boek Het drielichamenprobleem, het eerste deel van een trilogie over het voortbestaan van de aarde. Maar beide quotes vormen niet de grootste triomf, want als eerste Chinese auteur won hij met dit boek de Hugo Award, de belangrijkste internationale prijs voor een sciencefictionroman. Als klap op de vuurpijl wordt de trilogie voor Netflix verfilmd door de makers van de serie Game of Thrones. Het kan allemaal niet op, en dan is het eerste boek nu ook nog in het Nederlands te lezen, door de knappe vertaling van Eisso Post.

Op jonge leeftijd is Ye Wenjie getuige van de publiekelijke moord op haar vader door de Rode Garde. Het is dan 1967 en de Chinese Culturele Revolutie is volop bezig. Haar vader is een bekende natuurkundige en tevens hoogleraar aan de Tsinghua-universiteit. Zijn principes en opvattingen druisen in tegen Mao’s visie, en dus wordt hij tijdens een strijdbijeenkomst dodelijk gemarteld. Ye Wenjie blijft verslagen achter en besluit te vluchten. Maar in haar functie als astrofysicus blijft Ye Wenjie niet onopgemerkt door de Rode Garde. Voordat ook zij aan hen ten prooi valt, krijgt ze de keuze om te werken aan een geheim Chinees wetenschappelijk/militair project, Rode Kust genaamd. Ze accepteert het en wordt overgebracht naar de geheimzinnige en gesloten locatie van dit project, alwaar ze jaren achtereen werkt aan een dan nog onbekend doel. Veertig jaar later vinden er bizarre zelfmoorden plaats onder wetenschappers. Een mysterieuze online game met een virtuele wereld lijkt hieraan ten grondslag te liggen. Nanotechnoloog Wang Miao wordt gevraagd om te helpen bij het onderzoek en duikt in deze online wereld. Het spel draait om het drielichamenprobleem, waarbij de interactie tussen drie zonnen bepaalt of een beschaving kan groeien of niet. Wang Miao beseft dat dit probleem van buitenaarde proporties is, in de game, maar ook daarbuiten. Hij ontdekt zelfs een verband tussen het Rode Kust-project en dit complexe vraagstuk. Maar waarom zijn er zoveel geleerden hierbij betrokken? Wat hebben de zelfmoorden ermee te maken? En welke geheime boodschappen kent het spel voor de echte wereld? Kortom: wat is hier gaande en waar is hij bij betrokken?

Cixin Liu maakt het zijn lezers niet gemakkelijk. Tenzij je natuurkundig goed bent onderlegd. Een aantal passages – en dan vooral het drielichamenprobleem zelf - is namelijk bijzonder ingewikkeld en lastig door te komen. De wetenschappelijke onderbouwing is in de basis nog goed te volgen, en zelfs boeiend om te lezen, maar zodra het dieper de materie in gaat, is het voor de huis-tuin-en-keuken-lezers een moeilijk te ontcijferen algebra. Gek genoeg is dat geen belemmering, want deze vaak technische details zijn geen essentie om de conclusie te vatten, dus wanneer je deze stukken globaal scant en je vervolgens vanaf de conclusie weer verder leest, is het verhaal prima te volgen. Ook helpen in sommige gevallen de voetnoten van de vertaler, onder aan de bladzijdes, waarin hij een en ander voor de lezer duidelijk(er) maakt.

Nog een vertraging in het lezen kan worden veroorzaakt door de vele op-elkaar-lijkende Chinese namen van de diverse personages die een rol spelen. Het zijn veelal wetenschappers en hoogwaardigheidsbekleders, dus het is soms lastig uit elkaar te houden, zeker omdat de rol van enkele van hen verwaarloosbaar is. En toch is ook dat goed te volgen als je je hoofd erbij houdt. En anders heeft de vertaler met een namenlijst achterin ook hier een handig hulpmiddel voor gecreëerd.

Het klinkt alsof Het drielichamenprobleem een taai boek is, maar dat is het zeker niet. Laat je hier echt niet door afschrikken, want de plot en opzienbarende gebeurtenissen zijn zeer de moeite. Zonder teveel weg te geven is het fascinerend op welke manier Cixin Liu veronderstelt dat buitenaards leven bestaat en dat er zelfs mee gecommuniceerd kan worden. Hoe de auteur zijn verhaal heeft opgebouwd, verdient een dikke pluim, want uiteindelijk valt alles samen en worden er enkele merkwaardigheden verklaart. De grootste openbaring is welke rol de game daadwerkelijk heeft en waarom juist Wang Miao als speler hiervoor is uitgekozen. Daarnaast kruizen de levens van Wang Miao en Ye Wenjie, en blijken zij een gemeenschappelijk doel te hebben – bewust of onbewust.

Dat Het drielichamenprobleem een Hugo Award heeft gewonnen is begrijpelijk. Het verhaal is uniek en zit door de combinatie van wetenschap, politiek, geschiedenis, astrologie en technologie fabuleus in elkaar. Nooit eerder is de ‘science’ uit sciencefiction zo goed tot uiting gekomen. Neem er dus vooral je tijd voor, stoor je niet teveel aan de zeer gedetailleerde materie en sluit vooral niet je ogen voor het feit dat dit verhaal weleens werkelijk kan plaatsvinden… hier en nu, duizenden lichtjaren van ons vandaan.

19 april 2024 20:20

0