springvloed cilla en rolf börjlind thriller thrillzone recensie.jpg
4
Review date 9 januari 2024

De laatste jaren wordt de Nederlandse boekenmarkt overspoeld met thrillers uit Scandinavië, een trend die vooral kwam door het grote succes van mannen als Stieg Larsson en Jens Lapidus. Tientallen auteurs beproefden hun geluk, de een succesvoller dan de ander. Cilla en Rolf Börjlind zijn twee scenarioschrijvers die succes boekten met series en films. Ze besloten een boek te schrijven dat in Nederland in 2013 verscheen. Maak kennis met Olivia Rönning en Tom Stilton in “Springvloed”.

Olivia Rönning is een student aan de Zweedse politieacademie. Ze is redelijk op zichzelf, slim en ook de dochter van wijlen Arne Rönning. Arne was ook een succesvol agent die in 1987 aan een zaak werkte die nooit werd opgelost: de gruwelijke moord op een onbekende vrouw op een strand in Nordkoster. De vrouw werd op het strand begraven met haar hoofd boven het zand. Toen het springvloed werd, verdronk ze. De moord is gezien door een jongen van 9, maar de daders zijn nooit gepakt. Als schoolopdracht moet Olivia een cold case onderzoeken. Ze besluit de Nordkoster-moord op te pakken. Aanvankelijk zonder veel succes. Ze loopt tegen muren aan, wordt van het kastje naar de muur gestuurd en als kers op de taart is een van de belangrijkste rechercheurs die de moord onderzocht, spoorloos verdwenen. Het schiet dus niet op. Totdat ze de rechercheur, Tom Stilton, tegen het lijf loopt: hij is aan lager wal geraakt en is dakloos geworden. Samen gaat dit ongebruikelijke duo aan de slag om de moord alsnog op te lossen. Een beerput die zijn weerga niet kent.

De Börjlinds hebben in de tv-business gewerkt en dat is te merken. Hun schrijfstijl is beeldend en zeer uitgebreid, waardoor je het scenario als ware voor je ziet. Het verhaal is als een diesel: de eerste honderd tot honderdvijftig pagina’s moet de lezer even behappen, daarna komt het verhaal op gang en is het genieten geblazen. Het gegeven is erg interessant: een gruwelijke moord, gepleegd door onbekenden op een onbekende. Veel puzzelstukjes die gezocht en gelegd moeten worden dus.

De combi van een studente en een dakloze, gedeprimeerde ex-agent is ook goed gekozen: een rare samenwerking die voor de lezer extra jeu biedt. Naar het eind toe wordt het verhaal steeds spannender en als lezer kun je niet wachten op de ontknoping. En de climax? Die hadden zelfs wij niet zien aankomen. En dan hebben we inmiddels letterlijk honderden thrillers gelezen. Genieten geblazen dus!

De Börjlinds zijn een aanwinst voor het thrillergenre: een goed verhaal, beeldende schrijfstijl en een interessant koppel in de hoofdrol. Het trage begin van “Springvloed” wordt ze dan ook direct vergeven.

24 maart 2024 13:31

0