verstoten chris ryan thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Chris Ryan
3
Review date 13 augustus 2023
Categories Actie

Verstoten verteld het verhaal van SAS-onderofficier Jamie “Geordie” Carter. Hij heeft eigenhandig ingegrepen  bij een terroristische aanslag in Mali en dat wordt hem niet in dank afgenomen door de legertop. Hij wordt een buitenstaander en door zijn collega’s neergezet als een lone wolf. Carter krijgt echter een tweede kans bij een volgende missie; het vinden van de verdwenen SAS-held (en zijn mentor) David Vann.

Vann werd uitgezonden naar Afghanistan om lokale rebellen te trainen om tegen de Taliban te vechten. Men is het contact met hem verloren. Carter wordt uitgezonden om Vann te vinden. Dit brengt hem naar Afghanistan en Tadzjikistan en hij komt terecht in een complot wat fatale gevolgen kan hebben voor de hele wereld.

Chris Ryan ging op zijn zestiende het leger in. Zijn betrokkenheid bij talloze undercoveroperaties, scherpschuttercommando’s en mysterieuze ‘special ops ‘ brachten hen maar alle uithoeken van de wereld. Inmiddels heeft hij meer dan vijftig boeken geschreven, zowel actiethrillers als young adult. Zijn schrijverscarrière begon met zijn verhaal De achtste man, over de mislukte SAS-missie in Irak in 1991. Hij was de enige die kon ontsnappen.

Verstoten gaat niet zozeer over de vechtende lone wolf, maar heeft meer te maken met de veranderende geopolitiek. Ryan biedt de lezer een inkijkje in een wereld waarin macht een grote rol speelt en waar de machtigen der aarde zich menen van alles te kunnen permitteren. Dit kan gaan over iets kleins, zoals het naar voren schuiven van je zoon voor een belangrijke functie, maar ook het proberen om een rol te spelen op het globale speelveld. Hierbij spelen zaken als geld, loyaliteit (of het gebrek hieraan), dominantie maar ook waanzin een grote rol.

Carter moet tussen al deze krachten een weg zien te vinden. Het mooie is dat Ryan in een interview met ThrillZone aangaf dat deze hoofdpersoon gebaseerd is op een echte gebeurtenis; die van een schietpartij in een winkelcentrum in Nairobi, waarbij een SAS-militair ingreep. Verstoten heeft een redelijk lange aanloop nodig voordat er enige vorm van spanning of actie te bespeuren is en dat is ergens jammer. Ongeveer halverwege komt het verhaal echter goed op stoom en dan volgen de acties elkaar in rap tempo op en dat is wat we kennen van deze auteur.  Ryan houdt zich niet in en het bloed, hersenen en stukken mens vliegen in de rondte. Als je dan denkt dat je begrijpt hoe het in elkaar zit en dat de actie nu wel gedaan is komt er toch weer een konijn uit de hoge hoed. Ryan laat daarmee wederom zien dé toonaangevende auteur te zijn in het actiethrillergenre.

Het einde van Verstoten geeft je wereldbeeld dan nog even een enorme trap na, want het blijkt dat de machtigen van deze planeet toch altijd nog wat kaarten in de mouw hebben om te gebruiken waardoor de held, Carter, alsnog in de verdrukking komt. Maar niet voor de lezer, want voor hen is Carter dé held!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.