De omslag afbeelding van het boek De Veleda-erfenis
Serie Veleda
Auteur(s) Chris Houtman
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 30 april 2021

Auteur Chris Houtman werkte als eindredacteur en regisseur voor hij fulltime schrijver werd. Hij ontving diverse prijzen voor zijn boeken. Hij schreef onder andere Akte van berouw en Het negende gebod. Hij heeft veel interesse voor geschiedenis en was medeorganisator van historische festivals. De eerste 2 delen van de Veleda-trilogie kregen lovende recensies. De Veleda-erfenis is het laatste deel uit deze serie van spannende historische romans.

Op de voorzijde van De Veleda-erfenis staat een oude munt, met in het midden de afbeelding van een vrouwenhoofd, op een bewerkte gelige achtergrond. In grote letters titel en schrijversnaam. Boven de titel staat: ‘De laatste dagen van de vrijheid: chaos, gevaar en verraad in het Romeinse Rijk.’ In het boek vind je voetnoten met uitleg over de Romeinse namen en de huidige topografische namen. Achterin het boek staan wat inspiratiebronnen vermeld, zoals foto’s van archeologische voorwerpen, met een stukje toelichting. Ook zijn meerdere bladzijdes van bronnen genoemd. Duidelijk wordt dat de schrijver diep in de materie is gedoken! Op Facebook deelde de schrijver voor het uitkomen van dit derde deel een periode nog meer achtergrondinformatie over de tijd van het boek, vol interessante weetjes. Het boek is verdeeld in hoofdstukken, met een plaatsaanduiding en soms een tijd.

In dit boek wordt verteld hoe het verder gaat met Elfleda, de Germaanse zieneres, die ook een tijd in Rome heeft gewoond. Ook Plinius de Oudere, bij wie ze gewoond heeft en een korte liefdesrelatie mee had, wordt gevolgd. Julius Civilis, een aanvoerder bij de Bataven, Vespasianus (een Romeinse legeraanvoerder en mogelijk toekomstige keizer) en zijn maîtresse Caenis en natuurlijk de Veleda zelf, zijn enkele hoofdpersonen in dit boek. Het verhaal in De Veleda-erfenis wordt opgepikt vanaf najaar 69 voor Christus. Alles draait in dit boek om de chaos in het Romeinse Rijk. Vespasianus zit in Egypte, de Bataven zijn nog steeds in opstand tegen de Romeinen en die zijn het onderling ook niet eens wie hun keizer mag zijn…Elfleda, die er door de eerdere Veleda op uit is gestuurd om zicht te krijgen op de acties en beweegredenen van de Romeinen, is het niet eens met de nieuwe Veleda. Elfleda ziet in dat de opstandelingen de oorlog niet gaan winnen en wil over vrede gaan onderhandelen. Daarbij wil ze gebruik maken van haar verbinding met Plinius.

Er is heel veel aandacht voor het beschrijven van de omgeving en hoe het leven er in die tijd uitzag. Dit maakt dat het boek prettig leest en je zo meegenomen wordt, terug in de tijd. Als Caenis bijvoorbeeld eindelijk naar Egypte reist om haar geliefde Vespasianus weer te zien, ziet ze dit onderweg:

‘Inmiddels werden de contouren van de vuurtoren zichtbaar en legde Caenis haar lijst terzijde. Vol bewondering keek ze naar het wereldberoemde bouwwerk dat uit en vierkant, ietwat taps toelopend onderstuk bestond, met daarop een tweede toren die iets smaller en rond was. Daar weer bovenop was nog een smallere toren, waar het vuur werd gestookt dat ze net achter de horizon vandaan had zien komen. ‘

Ook de diverse veldslagen worden door Houtman uitvoerig beschreven, met daarin steeds oog voor de mensen voor de mensen die eraan deelnemen. De geschiedenis komt zo echt tot leven. Als lezer heb je de hoofdpersonen in eerdere delen inmiddels goed leren kennen, wat ook meteen insinueert dat het goed is om ook de eerdere delen tot je te nemen. De Veleda-erfenis kent een oplopende spanningsboog. Bij het verhogen van de spanning in het Rijk, wordt het lastiger om het boek uit je handen te leggen.

‘Ik ga niet met mijn hele legertros een smalle vallei in waar ze me van twee kanten in de flank kunnen aanvallen. ‘ ‘Dat moet je ook niet doen Stuur ene eenheid van je cavalerie om de vijand uit de tent te lokken. Ga de strijd niet aan. Geef de cavaleristen de opdracht om zich zogenaamd in paniek terug te trekken. Romeinen die op de vlucht slaan zijn onweerstaanbaar voor de Trevieren. Daar gaan ze massaal achteraan, zo zit hun instinct nou eenmaal in elkaar.’ “En dan wachten wij ze hier ergens in een hinderlaag op’

Als het bevel komt dat Elfleda opgepakt moet worden, om haar mee te nemen in de triomftocht van de nieuwe keizer waarna ze ritueel gewurgd zal worden, is de vraag wat ze gaat doen. Zal ze zich verstoppen en vluchten voor dit lot? Kan ze hierin nog iets verwachten van haar vriendschap met Plinius, die immers bevriend is met hooggeplaatste Romeinen? Zo blijft dit boek spannend tot het eind aan toe.

De Veleda-trilogie wordt met dit laatste deel op uitstekende wijze afgesloten. Het is uitstekend geschreven, kent interessante personages en geeft een levendig beeld van de geschiedenis van die tijd. Chris Houtman schrijft op een meeslepende manier waarin hij je echt meeneemt naar deze Romeinse tijd. Een duik in de geschiedenis, vol intriges, veldslagen en persoonlijke ontwikkelingen. Dikke aanrader!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

25 april 2024 7:52

0
Auteur Chris Houtman werkte als eindredacteur en regisseur voor hij fulltime schrijver werd. Hij ontving diverse prijzen voor zijn boeken. Hij schreef onder andere Akte van berouw en Het negende gebod. Hij heeft veel interesse voor geschiedenis en was medeorganisator van historische festivals. De eerste 2 delen van de Veleda-trilogie kregen lovende recensies (lees hier onze eerdere recensies). De Veleda-erfenis is het laatste deel uit deze serie van spannende historische romans.