de bloedpremiére chris de bruyn recensie thrillzone thriller.jpg
Auteur(s) Chris de Bruyn
Uitgeverij(en) Manteau
4
Review date 19 april 2024

Als stuurman besteedde Chris de Bruyn zijn vrije tijd op het schip graag door te lezen. Inmiddels heeft hij het lezen uitgebreid met het schrijven van thrillers. In 2021 debuteerde de inmiddels 35-jarige Vlaming met zijn thriller Een onschuldige moord. Afgelopen februari kwam De bloedpremière uit. Een combinatie van een thriller en een western, over het leven in het zuiden van Amerika vlak na de Amerikaanse Burgeroorlog.

Het boek begint met een inleidend bericht aan de lezer, geschreven door Laura, een zestienjarig meisje uit Baton Rouge, Louisiana. Laura, verteller in het boek, is onderdeel van De Henry Rutherford Theatre Group. Ook haar zus en zwager zijn onderdeel van dit reizende theatergezelschap.

Wanneer De Henry Rutherford Theatre Group in het stadje Jefferson’s Creek aankomt om daar Romeo en Julia te spelen en de nieuwe toneelzaal in te wijden, begint voor hen een bizarre, angstaanjagende avond. Een avond waarin de realiteit in een metaforische parallel lijkt te komen met het toneelstuk. Ondanks dat het publiek niets in de gaten heeft, lijkt het erop dat geen van de spelers het podium levend zal gaan verlaten. Als snel wordt duidelijk dat iets of iemand het op de leden van het gezelschap gemunt heeft. Is dit een lid van henzelf? Iemand uit de zaal? IOf is iemand, of zelfs een geest uit het verleden hen aan het opjagen? Als er bij de eerste dood een boodschap wordt achtergelaten, komen de acteurs voor de keuze: doorspelen of vluchten, maar wie vlucht, zal sterven. Hoeveel van hen zullen er sterven voor de dader ontmaskerd wordt? En lukt dit überhaupt voor het einde van de voorstelling?

Door sprongen in tijd, beginnend met haar inleidende bericht, neemt Laura ons mee door de avond, de voorstelling en de aanleiding van deze bloedige voorstelling. De Bruyn weet de spanning in het verhaal te houden door deze wisselingen tussen voor, tijdens en na de voorstelling.

Het is ook duidelijk dat hij goed onderzoek heeft gedaan naar de historie van Amerika in aan het eind van de negentiende eeuw en naar het “Wilde Westen”. Tot in details beschrijft hij de omgeving en het leven van toen, waardoor je bijna onderdeel van dat leven daar waant.

De Bruyn laat zien een prettige, vlotte schrijfstijl te hebben en voorziet zijn verhaal van mooi taalgebruik. Daardoor leest het boek prettig. Een nadeel van dit boek is echter dat het duidelijk een bepaald thema heeft, wat een zeer specifieke doelgroep aanspreekt. Je moet er wel echt van houden.

Al met al is de Bloedpremière een spannende whodunnit, waarbij soms de vraag niet alleen is wie het heeft gedaan, maar ook wie bepaalt wat er gebeurt.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.