zoon van de witte magnolia's chloe gong young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Chloe Gong
3
Review date 11 november 2023
Categories Young Adult

Zoon van de Witte Magnolia’s is een thriller voor jongeren en deel twee van het tweeluik Verboden duet. Het speelt zich af in het Shanghai in 1927, wat staat op de rand van een revolutie. Juliette heeft, om de jongen van wie ze houdt te redden, Roma’s beste vriend Marshall vermoord. Daarmee riep ze niet alleen Roma’s haat over zich af maar zette ze ook haar toekomst als troonopvolgster van de Scharlaken Rozen op het spel.

Roma aan de andere kant weet dat de dood van Marshall zijn schuld is omdat hij Juliette weer toeliet in zijn leven. Hij is vastbesloten om zijn fout weer recht te zetten door de vrouw die hij haat en liefheeft te vermoorden.

Tot zover het voorspel wat zich grotendeels in deel één van het tweeluik afgespeeld heeft. Als je dit eerste deel niet gelezen hebt dan kun je deel twee wel lezen, maar je mist toch de nodige context. Hierdoor wordt het lastig om je het verhaal eigen te maken en de talloze personages op de juiste plaats te zetten. Dit maakt dat het boek pas op ongeveer de helft interessant gaat worden. Het is dus aan te raden eerst Dochter van de Scharlaken Rozen op te pakken.

Chloe Gong heeft gebruik gemaakt van het feit dat er in Shanghai in 1927 een burgeroorlog op uitbreken stond. Dat gegeven heeft ze gelardeerd met de komst van een aantal monsters die er een extra dimensie aan toevoegen. Juliette en Roma worden gedwongen om samen te werken in de strijd tussen monsters en politieke onrust. Tevens moeten zij hun harten zien te beschermen tegen elkaar.

Zoals gezegd begint het boek halverwege pas te borrelen. Hierbij wordt uitstekend gebruik gemaakt van menig plottwist waardoor de vaart ineens toeneemt, evenredig aan het spanningsniveau.

Er is daarnaast op een knappe manier gebruik gemaakt van waarheid en fictie waardoor de geloofwaardigheid enorm toeneemt. Dit alles natuurlijk tot op zekere hoogte, want de toegevoegde monsters zorgen voor een extra laag fantasy.

Het boek staat bol van intriges en het behouden van macht, waarbij geen middel geschuwd wordt. Het staat buiten kijf dat de hoofdpersonen Roma en Juliette de meeste aandacht krijgen. Je mag mee  met hen op hun reis door de revolutie van 1927. Zoals altijd is voorbereiding voor een reis een goede tip dus deel één eerst lezen is een aanrader. Heerlijke young adult dat ook geschikt is voor volwassen lezers.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.