zondaar charlotte link thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Charlotte Link
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 28 mei 2022

“Kate voelde zich al na een paar minuten een spiegelei op een gloeiend hete kookplaat.”

Charlotte Link is een talentvolle en populaire Duitse auteur. Ze studeerde rechten aan de universiteit van Frankfurt, vooral om actie te kunnen ondernemen tegen al het onrecht dat dieren wordt aangedaan. Als dierenactiviste is ze verbonden aan PETA. Haar schrijverscarrière begon ze al heel vroeg op zestienjarige leeftijd. Ze schreef haar eerste boek; Die schöne Helena, een historische roman. Inmiddels schreef Link vele romans en thrillers, maar ook jeugdboeken. Ze is van alle markten thuis.

Zondaar is het derde deel in de serie die om Kate Linville draait. De vorige titels in deze serie zijn Leugenaar en Moordenaar. De recensies daarvan vind je als je hierboven op Serie: Kate Linville klikt. In dit deel heeft Kate Linville een nieuwe baan bij de politie van Scarborough. Waar ze denkt rustig te beginnen krijgt ze meteen een bizarre zaak op haar bord. Een vrouw dit op de trein achter na gezeten wordt door een man met een pistool. Ze kan net aan hem ontsnappen. Een paar dagen later maakt een jonge vrouw een zware val met haar fiets door een dunne draad die over het pad gespannen. Daarna wordt ze ook nog beschoten. Al snel blijkt het om hetzelfde wapen te gaan…

Kate gaat onmiddellijk aan de slag en gaat op zoek naar een verband tussen de slachtoffers. Caleb Hale, die haar nieuwe baas wordt, is geschorst maar kan het niet laten zich toch met de zaak te bemoeien. Uiteindelijk vindt Kate een connectie tussen de slachtoffers, maar hiermee brengt ze ook zichzelf in gevaar.

“Ze rende weg. De grond was ongelijk, ze struikelde steeds, harde halmen prikten in haar blote kuiten en ergens verloor ze een schoen.”

Zondaar start met een proloog waarbij de lezer zich in 2006 bevindt. Een jong meisje of vrouw belt de politie om hen te melden dat iemand een meisje heeft ontvoerd en haar heeft ondergebracht in een garagebox. De persoon die het telefoontje pleegt wenst anoniem te blijven omdat die immens bang is van de dader. Hiermee is onmiddellijk de toon van het boek gezet.

Daarna maakt Link een tijdsprong van 13 jaar maar keert de lezer regelmatig terug naar het verleden en komt geleidelijk aan te weten wat het grote geheim is. Link schrijft niet alleen vanuit het perspectief van Kate, maar ook uit die van de slachtoffers. Hiermee weet Link de lezer geboeid te houden. Ook weet ze de emoties van de personages subliem over te brengen naar de lezer. Niet alleen de emoties brengt de auteur goed aan het voetlicht; ook met de nodige plottwists en wissels tussen de personages weet ze hoe ze de lezer fan moet maken van Kate Linville.

“Niets, was de vernietigende conclusie. Ze lag als een kever op haar rug. Alleen kon die tenminste zijn pootjes bewegen.”

Zondaar is het derde deel in een serie. Hoewel het einde van het boek doet vermoeden dat er geen vervolg meer zal komen zal de lezer duimen dat de serie toch een vervolg krijgt. De sterkte van Link is dat het niet noodzakelijk is om de vorige delen gelezen te hebben. Wanneer je zou starten met dit boek zul je niet het gevoel hebben dat je iets mist. Zondaar is een sterke thriller die op zichzelf staat. Wanneer je de vorige delen wel al gelezen hebt, zal je merken dat in dit deel het tempo hoger ligt en dat er ook meer actie is. Deze evolutie van Link als auteur is mooi om te zien.

Zondaar is een thriller die van alle markten thuis is. De lezer mag zich tegoed doen aan actie, psychologie en een goed uitgewerkt plot. Een sterke thriller!

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.