minnaar charlotte link thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Charlotte Link
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 7 december 2022

Ook een manier om de kerstdagen door te brengen….

In het holst van de nacht rijdt een jonge vrouw in haar eentje door het verlaten gebied van de North York Moors. Het sneeuwt en het is ijskoud. De volgende ochtend wordt haar lichaam gevonden in de ingesneeuwde auto. Kate Linville wordt op de zaak gezet en zij ontdekt al gauw een verbinding met een cold case. In een zaak waarin niets is wat het lijkt moet ze zorgen dat ze zelf haar vege lijf nog kan redden.

Charlotte Link heeft met Minnaar wederom een prestatie van formaat geleverd.  Haar vorige boek Leugenaar was al een genot om te lezen maar de nu geschreven 464 pagina’s mogen er ook zijn. Het verhaal speelt zich af rond eind december, dus de feestdagen vallen voor Kate Linville in het niet.

Minnaar lijkt in eerste instantie de zoveelste whodunnit te zijn, maar algauw kom je erachter dat er vele lagen af te pellen zijn voordat je tot het einde komt. Link weet je als lezer steeds te boeien en het is heel knap hoe ze twee verhalen zo door elkaar heen kan laten lopen dat je lang denkt dat je met een verhaal te maken hebt. Niets is echter wat het lijkt in dit boek. Want uiteindelijk blijkt het toch een verhaal te zijn.

Je wordt als lezer regelmatig het bos ingestuurd, soms zelfs letterlijk. En ze wisselt momenten van hoge spanning heel knap af met het neerzetten van Kate Linville, een uiterst slimme, ietwat onconventionele detective die steeds meer menselijke trekjes begint te vertonen. Kate’s reis naar de oplossing van dit mysterie voert je langs diverse karakters. Hierbij worden sommige wat meer uitgediept dan de anderen, en een heel aantal laat het leven.

Naast de oplossing heeft Kate ook nog te dealen met haar nieuwe leidinggevende Pamela, een zeer ambitieuze dame en haar vorige baas Caleb, waar ze nog steeds heel goed mee om gaat ondanks zijn drankprobleem. Deze wisselwerking tussen oud en nieuw geeft het boek een extra dimensie mee.

Wat echt een vondst is zijn de korte hoofdstukken tussendoor waarbij je deelgenoot wordt gemaakt van de gedachten van iemand. Normaliter werkt dit frustrerend maar de manier waarop het hier gebruikt wordt is geniaal.

Op naar deel 5 met Kate Linville in de hoofdrol!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.