de stille vriend charlie gallagher thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Joel Norris
Auteur(s) Charlie Gallagher
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 20 februari 2022

Charlie Gallagher schrijft al twintig jaar, grotendeel als hobby. In zijn gedachten ontwikkelde zich wel een beeld om het ‘ooit nog eens goed te gaan doen’. Omdat deze schrijfsels niet te veel opbrachten, was daarnaast een professionele baan wel nodig. Charlie koos dertien jaar geleden voor politieagent in het Britse korps. Deze carrière bij de politie opende een hele nieuwe wereld van ervaringen en kansen en hij heeft nu het geluk die ervaringen fulltime in verhalen te kunnen kanaliseren. Als politieagent werkte Charlie als lid van een gespecialiseerd tactisch team, een rechercheur en in een regionale eenheid voor terrorismebestrijding. Als auteur is hij populair geworden met het schrijven van mysterie-, suspense- en thrillerromans en is vooral beroemd om de Langthorne-boekenreeks. De stille vriend is het eerste deel van de serie rond inspecteur Joel Norris als hoofdpersonage.

De veertienjarige Callie Evans komt in het ziekenhuis terecht na een mislukte zelfmoordpoging. Haar ouders, de bekende voetbalcoach van Dover Athletic, Danny en zijn vrouw Sharon zijn radeloos. De nog jonge agent Joel Norris wordt door zijn chef commissaris Debbie Marsden op de zaak gezet en met brigadier Lucy Rose, starten ze een breed onderzoek.

Ondertussen wordt Danny Evans benaderd door iemand die zegt te weten wie zijn dochter dit alles heeft aangedaan en hoe hij de dader hiervoor kan straffen…

‘Hij wilde niet langer stilletjes doen wat hem opgedragen was, en het maakte hem niet meer uit of iemand hem met zijn dubbelloopsgeweer over straat zou zien lopen. Want hij was hier gekomen om van zich te laten horen.’

De plotopbouw gebeurt vanuit meerdere lijnen die elk hun eigen verhaal vertellen. Feitelijk is het hoofdthema grooming waarbij iemand op internet met een vals account zich van een andere identiteit voorziet en op die manier jonge meisjes probeert te verleiden tot ongewenste daden. Gallagher heeft hierbij duidelijk uit zijn ervaring als rechercheur geput en weet dit om te zetten tot een interessant verhaal. Hij weet goed te schakelen tussen het hogere abstractieniveau en de kleinere maar niet minder belangrijke details. Met verbindende scenes die ogenschijnlijk van weinig belang zijn, blijkt in eerste instantie de puzzel uit meer stukjes te bestaan dan in het begin wordt gedacht. Een spel van obsessief gedrag dat overloopt van leugens, misleiding en manipulatie ontvouwt zich over deze zaak die verder reikt dan eerder doet vermoeden. Door het wisselen van perspectief tussen de sterk neergezette personages, drijft Callagher de spanning op en die blijft hoog hangen tot aan de ontknoping. De lezer wordt hierbij meermaals op het verkeerde been gezet door plotselinge twists.

Samengevat is De stille vriend een veelbelovend begin van een nieuwe serie rond rechercheur Joel Norris waarbij de lezer getuige is van het begin van zijn carrière als onderzoeksleider. Met veel kennis van zaken wordt inzicht verschaft binnen de organisatie van het lokale politieapparaat van Dover. De personages beklijven en worden al snel in de harten van de lezers gesloten. Rechercheur Norris heeft veel potentie om uit te groeien tot een ware held voor een belangrijke groep lezers en het zal aan de auteur liggen hoe hij dit verder laat ontwikkelen. De eerste kennismaking is in ieder geval uiterst positief geweest.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

bonkikong

20 april 2024 6:01

4

De stille vriend is het eerste deel van een veelbelovende serie met rechercheur Joel Norris in de hoofdrol. De auteur Charlie Gallagher werkt al 11 jaar als politieman in Engeland. Hij heeft reeds verschillende functies bekleed en dat kan je ook zien in de verwerking van dit boek.

Danny en Sharon zijn erg aangedaan wanneer hun dochter Callie een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Ze vragen zich af hoe en wat, maar hun vragen blijven voorlopig onbeantwoord omdat Callie in coma ligt. Dan wordt Danny door een man benadert die beweert dat hij weet wie de dader is. Moet Danny dit voor waar nemen of wordt hij in de maling genomen?

Rechercheur Joel Norris wordt na een korte afwezigheid op deze zaak gezet. Hij bevindt zich in een gevaarlijk spel en tracht de puzzel op te lossen maar en vallen meer en meer slachtoffers. Is hij op tijd om de dader te stoppen?

Het boek bestaat uit kleine hoofdstukjes wat prettig leest. Het is een veelbelovend deel van een nieuwe serie en ik kijk er alvast naar uit om terug mee op avontuur te gaan met Joel. Dit personage is nog niet heel erg uitgewerkt, maar je bent gewoon benieuwd hoe hij het er verder vanaf gaat brengen.

Dit boek geef ik 4 dikke sterren.

Margaret Otten

20 april 2024 6:01

4

DE STILLE VRIEND – Charlie Gallagher

Auteur Charlie Gallagher werk al meer dan 11 jaar bij de Britse politie. Tijdens zijn carriere heeft hij zich opgewerkt van straatagent tot rechercheur Zware Criminaliteit. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het schrijven van thrillers. De stille vriend is het eerste deel met rechercheur Joel Norris in de hoofdrol. Het beloofd een goede start van een serie.

Callie de dochter van Danny en Sharon Evans heeft een zelfmoordpoging gedaan en ligt in coma in het ziekenhuis. Het gezin van Danny en Sharon en broertje Jamie is behoorlijk ontwricht door deze traumatische gebeurtenis. Er zijn zoveel vragen over hoe, waarom en wat. Maar deze vragen kunnen niet beantwoord worden. Ieder verwerkt dit op zijn of haar manier. Danny zoekt zijn heil op een ietwat voor de hand liggende manier en wordt op een avond door een mysterieus persoon benaderd met de mededeling dat hij Danny en zijn gezin kan helpen doordat hij de weet wie de dader is. Dat is op zich al ietwat vreemd de dader van wat en waarom dan? Danny denkt dan ook dat hij voor de gek gehouden wordt.

Rechercheur Joel Norris was enige tijd uit de running en krijgt de zaak van een gevonden lijk op zijn bordje. Al snel komt Joel erachter dat er één of ander gevaarlijk spel een soort puzzel speelt die opgelost dient te worden. Maar dat valt niet mee naarmate er meer slachtoffers vallen. Kan Joel de dader op nog tijdig stoppen?

Dit boek bevat korte hoofdstukken dat leest prettig. De start van het boek was ook zeer spannend omschreven. Het is een bijzondere thriller qua originaliteit die ik niet eerder las. Toch ontbrak er qua spanning zo nu en dan wat diepgang, waardoor mijn aandacht/concentratie verslapte. De emoties waren ook nogal vlak omschreven naarmate het boek vorderde. Toch kun je je deels verplaatsen in de situatie van de gemanipuleerde personages, JIJ zou zomaar de beïnvloedbare kunnen zijn, zeker na een emotionele gebeurtenis. Dit is een veelbelovende start en als Charlie zich doorontwikkeld met bijvoorbeeld meer diepgang in personages en minder (saaie) dialogen kan het een gewilde auteur worden.

Gerda de Bos

20 april 2024 6:01

3

De stille vriend van Charlie Gallagher.

De auteur heeft jarenlang ,eerst als politieagent en later als rechercheur bij de zware criminaliteit in Engeland, gewerkt.
Dit is het begin van een reeks met Joel Norris , rechercheur, in de hoofdrol.

Het verhaal begint gelijk al heftig met de zelfmoord poging van Callie, een meisje van 15. Hierna staat het leven van haar ouders Danny , een voormalig bekende voetballer en nu voetbalcoach, en Sharon op de kop. Het meisje verblijft in een zware coma in het ziekenhuis en haar ouders vragen zich vertwijfeld af waarom het zover heeft kunnen komen.
Door de hele situatie vervreemden ze van elkaar en gaat Danny in een hotel wonen. De drank wordt daar zijn beste vriend. Tijdens een van zijn drankavonden ontmoet hij een man die zegt privé detective te zijn en hem aanbiedt om te achterhalen wat er met Callie gebeurt is .
Danny , in zijn wanhoop, accepteert dit aanbod waarna hij verstrikt raakt in een doolhof van gebeurtenissen waarbij hij dingen doet die hij anders nooit zou doen.
Rechercheur Joel Norris wordt bij deze zaak betrokken als er een dode valt. Het is zijn eerst zaak als rechercheur na een burn out. Zelf is hij nog niet overtuigd dat hij er klaar voor is maar zijn baas Brigadier Andrews denkt daar duidelijk anders over !

Al snel komt alles in een stroomversnelling en wordt je als lezer regelmatig op het verkeerde been gezet. Het verhaal houdt je, ondanks de soms lange dialogen, wel vast. De hoofdstukken zijn niet te lang en het woordgebruik is niet moeilijk. Wel hou je gaandeweg de gebeurtenissen het gevoel dat je in een web zit en dolgraag wil weten hoe je eruit kunt komen.
De puzzelstukjes vallen oplaatst mooi in elkaar waardoor de clou van het verhaal zelfs “logisch” overkomt.