de leugen rollercoaster six charles den tex fred diks jeugdthriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 11 april 2023
Categories Young Adult

Charles den Tex is geboren in Australië (1952) en op jonge leeftijd met zijn ouders en broers en zus naar Nederland gekomen. Hij werd zelfstandig reclametekstschrijver. Later schreef hij teksten met een compagnon en een eigen tekstbureau. In de loop van jaren heeft hij een aantal functie vervuld, waaronder voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM), lid van de International Association of Crime Writers (IACW), en was hij voorzitter van de Stichting Gouden Strop. Hij schreef en publiceerde onder andere eerder Cel, Spijt, en De erfgenaam. Hij behoort tot de meest succesvolle spanningsauteurs van Nederland. Fred Diks kennen lezers van de kinderboekenserie Koen Kampioen, waarvan in 2003 zijn eerste boek verscheen. Hij was jarenlang onderwijzer. Daarnaast werd hij door Uitgeverij Kluitman gevraagd om de serie Kameleon-Junior te schrijven, en nu heeft hij dus zijn krachten met Charles den Tex gebundeld om de nieuwe jeugdthrillerserie Rollercoaster Six vast te leggen, waarvan De leugen het eerste boek is.

Sinds dat schoolreisje naar de Ardennen en een avontuur in de grot waarbij de emoties loskwamen, zijn ze onafscheidelijk van elkaar geworden. Sinds dat moment hebben Dex, Isabel, Oscar, Kaan, Lucas en Shoda geen geheimen meer voor elkaar, en delen ze vrijwel alles. Het is dan ook niet zo gek als de groep ongerust raakt, wanneer Shoda onverhoopt op een ochtend niet op school verschijnt. Als snel gaan de geruchten dat ze gepest wordt rond, evenals dat ze weleens ontvoerd kan zijn door de man die als pedofiel te boek in hun woonplaats staat, maar is dat eigenlijk wel zo? Heeft deze opmerkelijke nieuweling eigenlijk wel wat met de ontvoering te maken? Dat ze gepest zou worden klopt niet, iets waar haar vrienden voor pleiten, want ze kennen haar maar al te goed. Waarom gedragen de vaders van Shoda zich uitermate vreemd, wanneer ze de politie over de verdwijning te woord staan? En waarom luisteren de volwassenen niet naar hen? Dan krijgt Lucas wel een hele vreemde reactie tijdens zijn zoektocht naar Shoda. Wie is de mysterieuze A-ha? Dan krijgt de groep de kans om via grotere kanalen het verhaal van Shoda’s verdwijning te doen. Gaat dat de groep helpen haar te vinden?

Charles den Tex en Fred Diks wekken de indruk dat Shoda ontvoerd is, waardoor de lezer zich meteen gaat afvragen wat er is gebeurd. Het wordt ook duidelijk dat zij niet uit een fijn gezin komt, wellicht de reden dat ze in deze situatie is beland? Gelukkig geven haar vrienden wel om haar, ze hebben immers geen geheimen meer voor elkaar. Dex, Isabel, Oscar, Kaan en Lucas zetten er dan ook alles voor op het spel om hun vriendin te vinden, als blijkt dat zij ineens niet meer op school verschijnt.

Er wordt dus eerst vanuit het perspectief van de vermiste tiener verteld. Tussentijds nemen de auteurs de lezer mee terug naar het verleden, naar het moment in de grot waar hun vriendschap werd gevormd. Doordat ze elkaars verhalen en geheimen met elkaar delen, komen de emoties onherroepelijk los, en deze worden in een duidelijke beeldvorming geuit.

Hoewel het veel personages zijn, kunnen ze prima uit elkaar worden gehouden, omdat elk karakter zijn of haar unieke eigenschappen heeft, en dat wordt dan ook direct duidelijk gemaakt. Voor jeugdige personages komen ze dan ook opmerkelijk volwassen over, ook al zijn ze soms ook een beetje naïef uiteraard. Dit kan ook niet anders vanwege hun jonge leeftijd.

Er worden ook maatschappelijke kwesties aangesneden, die voor deze doelgroep heel herkenbaar zijn, zoals dat spijbelen consequenties heeft, en dat voedsel in schoolkantines en buurtsupers niet altijd even gezond zijn onder andere. Men verdiept zich in het belang van privacy, en pesten is ook een uitgemeten thema die de revue passeert. Kortom, er is sprake van leerzame onderwerpen, thema’s die de jonge lezer zal laten nadenken. Ook heel goed dat de schrijvers hun lezers het fenomeen autisme onder de aandacht brengt, en het onbegrip dat dit met zich mee kan brengen. Verandering en vertrouwen zijn daarmee ook twee hele belangrijke begrippen in de verhaallijn, naast dat het uiteraard ook om de verschillende gevoelens gaat, en hoe men daarmee om kan worden gegaan. Het is altijd goed om van jongs af aan deze kwesties aan te leren.

Naarmate het plot vordert, lijken de emoties dan ook de naam van deze serie eer aan te doen, gezien deze gemoedstoestanden als een rollercoaster aan kunnen komen. Vooral het ongewenst voelen is goed aangestipt. Hoewel volwassenen lezers snel door hebben waar het allemaal naartoe zal gaan, is de ontknoping heel geschikt, begrijpelijk en herkenbaar voor de jonge lezer bevonden. Een verhaal waarbij ook pijnlijk duidelijk is geworden, dat woorden erg krachtig kunnen zijn, en veel pijn kunnen doen wanneer ze in de verkeerde context worden gebruikt. Nu al een veelbelovende serie voor de jonge lezers onder ons.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.