De omslag afbeelding van het boek Paul, Chanette - Offerande
Auteur(s) Chanette Paul
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 23 oktober 2017
Met Offerlam (lees onze recensie hier), het eerste deel van de Offer-tweeluik, kon de Zuid-Afrikaanse auteur Chanette Paul al direct een aantal nieuwe fans uit Vlaanderen en Nederland op haar fanlijstje bijschrijven. Indrukwekkend was niet alleen het thrillerdeel maar zeker ook de geschilderde contrasten tussen de culturen van Zuid-Afrika en Vlaanderen. Met daarin verweven de vele vragen over de ‘echte’ roots van in Europa woonachtige voormalige Congolezen. En daar waar Offerlam stopte, kon de nieuwsgierig achtergebleven lezer naadloos instappen in Offerande, het afsluitende tweede deel.

Cassandra (Caz) Colijn, woonachtig in Overberg (DRC) en professor Luc De Reu, woonachtig in het West-Vlaamse Damme, hebben hun contacten niet laten verwateren. De Reu heeft zich voorgenomen om onderzoek te doen naar de biologische vader van Caz. De succesvolle dochter van Caz, Lilah, heeft inmiddels trouwplannen met Aubrey Ducheyne. Contacten tussen moeder en dochter verlopen moeizaam en de oorzaak daarvan is Aubrey die een dominante en ietwat merkwaardige rol speelt binnen hun relatie. Toch vertrekt Caz om meerdere redenen naar België waarvan het zeker stellen van de partij diamanten die ze in haar bezit heeft, er een is. Kort na haar aankomst blijken er meer mensen belangstelling voor Caz én haar diamanten te hebben en De Reu zorgt voor een tijdelijke oplossing. De zoektocht naar de biologische vader moet worden opgeschort als plotseling Lilah verdwenen lijkt te zijn…..

Het verhaal zoals in het eerste deel is opgezet, wordt naadloos voortgezet in dit tweede deel. De nog onopgeloste problemen zijn meeverhuisd en nemen hun plaats weer in voor het vervolg. Dat bestaat niet alleen uit het onderzoek waar commissaris De Brabander uit Gent druk mee is maar ook de vele vragen die de nazaten van in Afrika geboren mensen hebben. Een groot maatschappelijk probleem dat onder de aandacht komt is als blanke echtparen, donkere kinderen krijgen omdat een van de voorouders ook donker was. De eigen kinderen meenemen naar een blank gezelschap is not done en zonder het te weten vangt hier de eerste discriminatie al plaats. Paul weet dit probleem haarfijn op papier te zetten zonder daarbij een oordeel uit te spreken. Daarnaast spelen ook politieke motieven nog steeds een rol want onderhuids sluimert nog steeds het ‘zwarte’ verzet (haat) tegen de ‘blanke’ overheersing die er ooit is geweest.

Groot respect ontstaat ook voor de wijze waarop de auteur zich, op papier, door België beweegt. Als was ze inwoner van dit ‘lage land’ komen alle locaties en verwijzingen zo natuurgetrouw over dat de lezer niet de indruk heeft een product te lezen van een Zuid-Afrikaanse auteur. Personages in beide landen spelen hun rol met verve en verdere verdieping vindt plaats als het iets toevoegt aan het totaal. En zo hoort het ook. Wat enigszins verwarrend werkt zijn de dubbele namen die aan een aantal mensen worden gegeven. Dat vraagt om extra aandacht om alles in het juiste perspectief te kunnen plaatsen. Samengevat is dit volledige verhaal (deel 1 494 pag. + deel 2 498 pag.) van bijna 1.000 pagina’s een waardevolle en ook nog spannende beschrijving van de gevolgen van een belangrijke periode uit de Belgische en Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Een veelkleurige parel die glinstert en blinkt!

6 mei 2024 13:10

0