de campingmoord carrie en eddie nonfictie crime thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Carrie & Eddie
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
3
Review date 10 juni 2024
Categories True Crime

In de zomer van 2020 startten Carine Voshaar (49) en Edward van der Marel (54), beter bekend als Carrie & Eddie, vanuit hun fascinatie voor true-crime de ‘Moordzaken’ podcast. De twee kennen elkaar al vanaf hun studietijd in Groningen. Het duo hanteert in hun podcast drie spelregels: de zaak heeft een Nederlands tintje, moet opgelost zijn en heeft vanwege hun eigen veiligheid geen relatie tot het criminele milieu. Ook proberen ze vaak zaken te behandelen die minder bekend zijn bij het grote publiek. Deze formule lijkt aan te slaan, want Carrie en Eddie zijn een hit. Hun Moordzaken podcast bestaat inmiddels alweer bijna vier jaar, telt 90+ afleveringen, staat steevast tussen de meest populair podcasts en is al meer dan 13 miljoen keer beluisterd. Als klap op de vuurpijl sleepte het duo de publieksprijs in de wacht tijdens de Dutch Podcast Awards 2023.

Waar Carrie en Eddie zich achter de microfoon in hun element voelen, besloten de succesvolle podcastmakers ook de pen op te pakken. In de zomer van 2023 debuteerde ze met de spraakmakende titel De pindakaasmoord. In dit boek behandelen ze naast deze zaak nog eens dertien dossiers. Ook hun schrijfwerk blijkt een succes te zijn. En daarom zijn Carrie en Eddie deze zomer terug met De campingmoord waarin ze voor dezelfde opzet kiezen. Naast de campingmoord zelf bespreken ze nog eens dertien spraakmakende Nederlandse moordzaken, zoals de Zoetermeerse gezinsmoord en de balpenzaak, maar ook minder bekende dossiers zoals de moord zonder lijk en de moord op de boekverkoopster.

De campingmoord leest vanaf de eerste pagina prettig weg. Carrie en Eddie hanteren een toegankelijke, vlotte schrijfstijl en maken de zaken niet te complex of overmatig gedetailleerd. Alle hoofdstukken kennen daarnaast een gelijksoortige opbouw: een uiteenzetting van de zaak, een achtergrondschets van slachtoffer en dader, de bijdrage en werkwijze van de politie, de daaropvolgende rechtszaak, een update over de huidige stand van zaken en een persoonlijk commentaar van de auteurs. Carrie en Eddie willen gedurende het boek nog weleens variatie in deze volgorde aanbrengen, waardoor de veertien verhalen geen eenheidsworst worden.

De manier waarop Carrie en Eddie tot in detail alle zaken weten te reconstrueren getuigt van een knap staaltje research. Alle veertien verhalen zijn stuk voor stuk op z’n zachtst gezegd schokkend te noemen. Op ThrillZone lezen we vaak over fictieve moordenaars, maar deze keer zijn alle zaken die Carrie en Eddie behandelen waargebeurd. En dat feit geeft de leeservaring toch een extra dimensie mee. Je valt tijdens het lezen van De campingmoord dan ook van de ene verbazing in de ander.

Wat drijft een mens tot zo’n buitensporige daad van geweld? Dat is de vraag die regelmatig tijdens het lezen komt bovendrijven. En zoals altijd is het antwoord op die vraag te herleiden naar de bron waaruit al veel menselijk kwaad is ontsproten: geld, seks en macht. Carrie en Eddie proberen ook antwoord op die vraag te formuleren door een beter inkijkje te geven in de drijfveren en het psyche van de daders. Zo schrijft het duo over de psychische evaluaties waar psychologen van o.a. het Pieterbaan Centrum de daders aan onderwerpen en de daaruit voortvloeiende diagnoses. Ook leer je dankzij Carrie en Eddie veel over de werking van het Nederlands rechtssysteem.

Vooral het feit dat de meeste moordenaars die in de veertien verhalen naar voren komen vaak mensen waren die erg dicht bij de slachtoffers stonden, brengt een gevoel van onbehagen teweeg. Na het lezen van De campingmoord zul je jouw buurman, partner of sportcoach met andere ogen bekijken.

Door het vaste format kunnen Carrie en Eddie niet helemaal voorkomen dat het boek op een bepaald punt een beetje eentonig wordt, maar de losse verhalen maken het wel gemakkelijk om het boek op elk willekeurig moment weer op te pakken. Bovendien zorgen de prikkelende hoofdstuktitels voor de nodige nieuwsgierigheid en word je daardoor bewogen om steeds weer te beginnen aan een nieuw verhaal.

Het persoonlijke commentaar van Carrie en Eddie aan het begin en eind van de verhalen is een mooie toevoeging. Helaas wordt dit element niet in alle verhalen gelijkmatig doorgetrokken, wat een beetje inconsistent voelt. Daarnaast heb je niet echt het idee dat het podcastduo heel veel vernieuwing brengt in dit boek. De reconstructie van alle moordzaken is minutieus gedaan en op pakkende wijze aan elkaar geschreven, maar echte liefhebbers en kenners van de Nederlandse true crime hoeven weinig tot geen nieuwe openbaringen te verwachten.

Mocht je dus al goed bekend zijn met de meeste zaken die in dit boek worden behandeld is De campingmoord geen aanrader. Mensen die echter niet bekend zijn met de Moordzaken podcast of simpelweg geen kennis hebben van de veertien zaken mogen zich opmaken voor een boeiende aaneenschakeling van de meest bizarre, afschuwelijke en intrigerende moordzaken uit de Nederlandse geschiedenis.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.