het duistere net carmen mola thrillzone.jpg
Serie Elena Blanco
Auteur(s) Carmen Mola
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 2 december 2020

Carmen Mola is een pseudoniem en het is niet bekend welke auteur achter deze naam schuilgaat. Er wordt zelfs gefluisterd dat er drie bekende Spaanse thrillerauteurs achter schuilgaan. In ieder geval is ze professor en doceert ze aan de universiteit. Ze woont met haar man en drie kinderen in Madrid. Ze debuteerde met de thriller De zigeunerbruid, het eerste deel met rechercheur Elena Blanco. Het boek is al aan zeven landen verkocht. Inmiddels is deel twee, Het duistere net, ook verschenen. In Spanje is zelfs het derde deel al verschenen!

Elena staat tegenover een machtig crimineel netwerk dat jongeren ontvoert en hen gruwelijke dingen laat doen. Alles wordt live vertoond in een van de donkerste uithoeken van het internet. Als Elena’s vermiste zoon bij dit netwerk betrokken lijkt, raken het onderzoek en haar missie om hem te bevrijden in elkaar verwikkeld.

Ondanks dat dit een tweede deel is, is het boek prima als standalone te lezen: Mola geeft genoeg achtergrondinformatie om het verhaal te kunnen volgen. Maar zoals altijd, geldt ook hier weer dat het voor het totaalplaatje en de karakters het beste is om de boeken in de juiste volgorde te lezen. Elena is, zoals wel vaker het geval is met rechercheurs in boeken, een getergde vrouw, die haar heil zoekt in alcohol en seks. In dit deel begrijpen we weer wat beter hoe dat zo gekomen is. Ze is een goede rechercheur die zich in een zaak vastbijt, zo ook in dit boek. Ze stopt niet tot ze de waarheid boven water heeft. Haar speciale band met de jonge agent Angel Zarete is een vermelding waard: ze vullen elkaar aan en we zijn benieuwd hoe haar relatie met hem in de toekomst zal verlopen. Verder krijgt de onderlinge verhouding tussen de teamleden krijgt de nodige aandacht en de perikelen van het team leiden soms een beetje af van het hoofdverhaal.

Het duistere net bestaat uit vijf delen en ieder deel begint met een schuingedrukt hoofdstuk. Lange tijd is onduidelijk wat deze gedeeltes met het verhaal te maken hebben en door wie ze verteld worden maar tegen het einde valt alles op zijn plek. Het eerste deel is nog vrij luchtig en er is plek voor de nodige humor. De daaropvolgende delen worden donkerder en gewelddadiger van toon en vanaf dat moment volgen de gebeurtenissen elkaar in een rap tempo op en heeft de lezer bijna geen tijd meer om adem te halen. Psychologische diepgang is in dit verhaal ondergeschikt aan actie en snelheid.

Xander Uitgevers brengt Europese thrillers uit onder de noemer Europa Thriller Selectie en hierdoor hebben we kennis kunnen maken met onder andere Italiaanse, Franse en Spaanse auteurs die we anders misschien niet hadden gekend. De vertaler dient hier ook even genoemd; knap werk van Imke Zuidema. En gelukkig maar want met Het duistere net heeft Mola haar naam als thrillerauteur definitief gevestigd. Actie, spanning en een aansprekend hoofdpersonage. Kom maar op met de vertaling van deel drie!

Silvia van Elzelingen

2 mei 2024 9:05

0