hij ziet jou carla kovach thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Gina Harte
Auteur(s) Carla Kovach
4
Review date 22 maart 2024

Carla Kovach, pseudoniem van Carla Buckley, was voordat ze thrillers schreef actrice en toneelschrijfster. Inmiddels is ze fulltime schrijfster en mede-eigenaar van een film-, fotografie- en videoproductiebedrijf. Ze woont in het Engelse plaatsje Redditch, waar ze al meerdere thrillers met Gina Harte in de hoofdrol uitbracht. Daarnaast heeft ze ook een aantal standalone thrillers geschreven. Stil maar was haar debuutthriller in Nederland met inspecteur Gina Harte in de hoofdrol en het was direct duidelijk: Kovach was een nieuwe ster binnen de thrillerwereld.. Hij ziet jou is alweer het achtste deel en is vertaald door Textcase.

Als Amber na een avondje stappen niet thuiskomt, slaat een van haar huisgenoten alarm. Ze is ongerust en krijgt Amber op geen enkele manier te pakken. Dat is niets voor haar.
Niet veel later wordt het lichaam van Amber gevonden in een meer, haar lippen blauw en op elkaar geplakt. Inspecteur Gina Harte wordt met haar team op de zaak gezet.

Het team is bereid alles uit de kast te halen om de dader te zoeken die Amber het zwijgen oplegde en om te achterhalen wat de reden was achter het dichtplakken van haar lippen. Tijdens het onderzoek blijkt dat het meisje simpelweg verdween op weg naar de bushalte vlakbij haar huis. Gaandeweg het onderzoek wordt er nog een jonge vrouw vermist. Een race tegen de klok is daarmee gestart. Zullen ze de dader vinden voordat ook haar het zwijgen wordt opgelegd?

In Hij ziet jou start Kovach tien jaar terug in de tijd met een proloog die de lezer direct zal aangrijpen. Er hangt direct een unheimische sfeer, want dit zal zeker invloed hebben op de gebeurtenissen in het ‘nu’. Vervolgens komen we direct in het hier en nu en maken we kennis met Amber. Ze is een jonge vrouw die vol in het leven staat, te vinden is op een datingapp en daarbij zorgvuldig te werk gaat. Niemand krijgt haar telefoonnummer, hiervoor heeft ze een apart mobieltje aangeschaft, want je zult maar iemand treffen die je niet leuk vindt en die je vervolgens stalkt. Ze geniet van de dates, de daarbij komende aandacht en het uitgaansleven. Al vrij snel krijgen we onder ogen wat er met Amber gebeurt en wordt haar het zwijgen opgelegd.

Het team doet grondig onderzoek en leert Amber steeds beter kennen door haar alleenstaande vader, die ten einde raad is. Hij had zoveel beter op zijn enige dochter moeten letten. Rondom Amber ontwikkelen zich steeds meer verdachte personen, maar het team kan er nog niet de vinger op leggen. Als er weer iemand wordt vermist start een race tegen de klok en komt de dader dichterbij het team dan hen lief is. En het is allemaal -uiteraard- niet zonder gevaar…

Ook met Hij ziet jou is Carla Kovach er weer in geslaagd om een heerlijke, spannende thriller te schrijven. Het lijkt haast alsof we in herhaling vallen, maar om continu hoogwaardige thrillers te schrijven is een grote uitdaging. En Kovach slaagt zonder meer voor deze lakmoesproef. Het verhaal leest namelijk wederom vlot weg, door de schrijfstijl, de personages en de korte hoofdstukken. Het lijkt de auteur allemaal gemakkelijk af te gaan.

De personages zijn levendig, hebben een realistisch leven en daarmee kan de lezer al snel een band bouwen met hen. De spanning is het gehele boek lekker constant aanwezig. Er lijkt elk moment iets te kunnen gebeuren waardoor de lezer constant ‘aanstaat’. Dit wordt grotendeels gevoed door de vraag wie de dader is. De beweegreden ontvouwt zich vanaf de proloog steeds een beetje meer en de auteur weet ook nu weer naar een spannende ontknoping toe te werken en verrast af en toe met een onverwachte wending. Precies zoals het hoort in een spannende thriller als deze.

Ook onze geliefde inspecteur maakt weer een mooie persoonlijke ontwikkeling door, al staat die dit keer iets minder op de voorgrond. Echter dat mag de kwaliteit en de pret niet drukken.

Kovach weet door haar vaardigheid de lezer aan het boek te kluisteren. Hij ziet jou is een heerlijke thriller waarin de lezer weer de nodige uurtjes mee mag speuren! Knap werk, want na het 8e deel verveelt Gina Harte nog geen moment en weet Kovach keer op keer de kwaliteit de borgen. Kovach is niet meer weg te denken uit het thrillergenre!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.