koud spoor carina van leeuwen thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Carina van Leeuwen
4
Review date 6 april 2016

Begin 2014 verscheen de debuutthriller van forensisch expert Carina van Leeuwen. Ze is werkzaam bij politie Amsterdam-Amstelland en besloot haar ervaringen als forensic te gebruiken voor een fictief verhaal. Het resultaat was Vuurproef, deel 1 in de Unit Plaats Delict serie. Een mooi begin maar ook wel wat kritische punten was de conclusie van onze recensent. Nu is deel 2 verscheen: Koud Spoor.

Hoofdpersoon Renee Spaan is van het type ‘klein hart, grote mond’. Ze is forensisch expert bij bureau Donumstraat in Den Haag. Ze is zeg maar een soort CSI op klompen, dat wil zeggen: een Nederlandse versie van de immens populaire hitserie uit de V.S. In Koud Spoor moet ze met haar collega’s, waaronder de Friese Meindert, een aantal zaken oplossen. De eerste is de dood van een kluizenaar, die de Apocalyps zag naderen en langzaam gek werd. De tweede is die van in een stukjes gehakte man, die her en der in vuilniszakken tevoorschijn komt. En de derde die nog het dichtst bij Renee komt, is die van de dood van haar eigen vader. Ruim vijfentwintig jaar geleden stierf hij bij een brand in een xtc-laboratorium. Er was daar meer aan de hand vermoedt Renee dus ze gaat op onderzoek uit. Genoeg zaken voor Spaan om zich op te werpen en dat is maar goed ook. Haar privéleven is een zooitje namelijk.

Koud Spoor gaat verder waar Vuurproef bleef. Het schotelt de lezer weer een x aantal interessante moordzaken voor. Ook in dit deel weet van Leeuwen de lezer te boeien door hem mee te nemen in de wereld van de forensics, of for real sicks, zo je wilt. We zien de manieren hoe de Nederlandse politie een zaak aanpakt en ook hoe traag dit soms gaat. De bureaucratie zorgt ondertussen voor het nodige oponthoud: bezuinigingen, pogingen om elkaar het leven zuur te maken als collega’s; aan Spaan en haar kornuiten de uitdaging om hier boven te staan.

Carina van Leeuwen is ten opzichte van het eerste deel in de serie rond de Unit Plaats Delict er als schrijver enorm op vooruitgegaan. De kritiek op het eerste deel heeft ze grotendeels opgepakt en dat is een pluim waard. Zo is de spanning meer aanwezig, zijn de hoofdpersonages volwassener beschreven en is ook de plot geloofwaardiger. Zo zijn de drie zaken goed in evenwicht. Zo laat de zaak rond de kluizenaar goed zien hoe de politie een zaak oplost en zijn de zaken van respectievelijk de lichaamsdelen en de vader van Spaan juist degenen die de spanning erin brengen. Zo is het verhaal goed gebalanceerd. Wel een kritiekpuntje: van Leeuwen heeft twee grote toevalligheden nodig om het verhaal in een bepaalde richting te duwen. Gezien haar groei als thrillerschrijfster was dit niet nodig. Afgezien hiervan is Koud spoor een uitstekende thriller, die van alle markten thuis is. We kijken uit naar deel 3 in de serie rond Renee Spaan.

2 mei 2024 10:55

0