koekoeksjong camilla läckberg thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Fjällbacka
Auteur(s) Camilla Läckberg
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 18 april 2023

Välkommen tillbaka i Fjällbacka! Na enkele uitstappen, waarbij voornamelijk de samenwerking met mentalist Henrik Fexeus wist te overtuigen, is Zweeds thrillerkoningin Camilla Läckberg, terug waar het voor haar allemaal begon: Fjällbacka. Niet alleen haar geboortegrond, maar ook de locatie voor de verhalen rond politieinspecteur Patrik Hedström en zijn echtgenote annex (misdaad)schrijfster Erica Falck.

Iets meer dan vijf jaar hebben fans moeten wachten op een vervolg in de populaire serie. In Nederland alleen verkocht Läckberg meer dan 3 miljoen exemplaren, maar dat wachten wordt nu eindelijk beloond. Recent verscheen bij The House of Books het inmiddels 11de deel van de serie: Koekoeksjong.

Het anders zo rustige Fjällbacka davert op haar grondvesten. Enkele dagen voor de opening van een nieuwe expositie wordt de wereldberoemde fotograaf Rolf Stenklo dood aangetroffen. Wanneer zich even later, op het eiland waar de al even getalenteerde schrijver Henning Bauer in alle stilte aan zijn nieuwste boek werkt, een nieuw drama afspeelt weten alle betrokken al snel dat hun levens voor eeuwig en altijd zullen veranderen. Niets zal nog hetzelfde zijn, daarvoor is de gruwel te groot. Patrik en zijn collega’s staan voor een raadsel en gaan op zoek naar antwoorden en eventuele linken tussen beide zaken. Is het toevallig dat tweemaal de culturele elite wordt geraakt of speelt er meer ? Meer vragen dan antwoorden en het begin van een enerverende zoektocht die diep onder de huid zal kruipen.

Ondertussen is Erica geïntrigeerd geraakt door een onopgeloste moordzaak in Stockholm begin jaren tachtig vorige eeuw. Een transgender vrouw en haar dochter kwamen om in een woningbrand, maar ondanks het feit dat de vrouw ook schotwonden vertoonde werd de zaak al snel afgesloten en geclassificeerd als een spijtig ongeval. Omdat de vrouw transgender was of speelde er iets anders ? Erica start haar eigen zoektocht in de hoop de waarheid naar boven te halen…

Jaren na het verschijnen van Heks, is al snel duidelijk dat Läckberg heeft besloten niets te veranderen aan het gekende, succesvolle concept van de Fjällbacka-reeks. Dit maakt dat Koekoeksjong reeds vanaf de start meer dan vertrouwt aanvoelt.

Heden (Patrik) en verleden (Erica) wisselen elkaar als vanouds vlot af en nemen de lezer mee op de boeiende zoektocht van beide protagonisten, waarbij de ingehouden schrijfstijl van Läckberg zorgt dat de lezer al snel zelf met het onderzoek aan de slag wil/kan of op zijn minst aangezet wordt tot verder lezen, met dank aan subtiel geplaatste plottwists en zorgvuldig gedropte bommetjes. Dat die lezer tussendoor in beknopte hoofdstukken tevens een update krijgt van andere vertrouwde nevenpersonages maakt het leesplezier enkel maar groter en versterkt het gevoel van thuiskomen voor de echte fans.

Groot pluspunt in vergelijking met eerdere boeken uit de serie is dat Läckberg er deze keer in slaagt om het verhaal to the point te houden. Ook al telt Koekoeksjong nog steeds een stevige 443 pagina’s, onnodige uitwijdingen en overbodige herhalingen blinken nu uit in afwezigheid, wat we enkel kunnen toejuichen.

Ook al is dit pluspunt tegelijkertijd misschien een minpunt : de verhaallijn rond de moord op de transgendervrouw had best wat meer aandacht mogen krijgen gedurende het volledige verhaal, al wordt dat gebrek naar het einde toe wel meer dan goed gemaakt en zijn bepaalde keuzes van de schrijfster ook wel te begrijpen.

Koekoeksjong blijft dan ook een meer dan geslaagde terugkeer naar Fjällbacka, een prettig terugzien met vertrouwde personages, maar vooral een knap opgebouwde, meeslepende thriller die doet uitkijken naar verdere verhalen van een geliefd duo. Verhalen die hopelijk deze keer iets minder lang op zich laten wachten.

De vertaling was in de deskundige handen van Ron Bezemer.

Koen Chevalier
Geboren in het jaar 1973, ontstond de liefde voor boeken enkele jaren later toen in de klas Koning van Katorenvoorgelezen werd. Na een relatief korte periode van jeugdboeken was al snel de Agatha Christie collectie van mijn ouders aan de beurt, al even snel gevolgd door de Stephen King collectie uit de plaatselijke bibliotheek.

De start van een passie voor spannende literatuur. Robin Cook en John Grisham behoorden, na de eerder genoemde Stephen King, tot de eerste favorieten, waarna de smaak steeds breder werd en na verloop van tijd steeds meer en meer ging toeleggen op de psychologische thrillers van oa Karin Fossum en Arnaldur Indridason.

Andere favorieten: RJ Ellory, Pierre Lemaitre, Sebastian Fitzek, Bernard Minier en Joseph Knox en dichter bij huis Hilde Vandermeeren en Anja Niewierra. Niet toevallig allemaal auteurs die met weinig woorden de lezer een verhaal kunnen intrekken en uitblinken in sfeerschepping en uitwerking van personages. Al moeten ook zij ook mijn kritische stem overwinnen en is,zoals voor elke ander auteur, het ene boek het ander niet.

Naast thrillers gaat mijn leestijd, mede door mijn achtergrond als maatschappelijk werker, ook uit naar goed onderbouwde true crime, waarbij mijn interesse voornamelijk ligt bij het psychologische. Sensationele feiten en gruwelijke details zijn niet aan mij besteed, het hoe en waarom des te meer. Mijn vriend de seriemoordenaar (The stranger beside me) van wijlen Ann Rule blijft op dat vlak voor mij een meesterwerk.