De omslag afbeelding van het boek Thor, Brad - Use of force
Serie Scot Harvath
Auteur(s) Brad Thor
4
Review date 7 januari 2018
Categories Actie

Brad Thor staat bekend als de auteur van de headlines in de krant van morgen. In Nederland verschenen inmiddels zes van zijn thrillers. Use of force is de nieuwste in deze lijn met CIA agent Scot Harvath in de hoofdrol.

Er spoelt een lichaam aan in Italië, niet lang nadat een vluchtelingenboot een noodsignaal uitzond. De man is een bekende terrorist. Wat moest hij op deze boot? En wat was zijn missie? Amerika schiet in de hoogste alarmfase, ook omdat in Europa een golf van IS aanslagen plaatsvindt. Hebben deze zaken met elkaar te maken? Er zit maar één ding op: Scot Harvath op pad sturen om het terroristische plot te ontrafelen. Deze operatie brengt hem naar het door geweld verscheurde Libië, waar hij op zoek moet naar degene die de vluchtelingenboten de Middellandse Zee overstuurt. Daarna vliegt hij door naar Italië, om daar verder te zoeken naar het brein achter de aanslagen...

Brad Thor is een regelrechte hit in zijn eigen land. Zijn boeken gaan als warme broodjes over de toonbank. En ook in Nederland heeft de Amerikaan voet aan de grond gekregen, want zijn boeken behoren tot het topsegment binnen het actiethrillergenre. Dit komt door een aantal zaken. Zo is hoofdpersoon Scot Harvath een man van vlees en bloed, die gewoon steeds naar nare situaties wordt gestuurd om op te lossen. Het is een man met een gezin thuis en hij hoopt op elke missie heelhuids thuis te komen. En wie wil dit nou niet? In Use of force heeft hij een kleine eenheid tot zijn beschikking die hem helpt bij de zoektocht. Deze eenheid bestaat uit Delta Force, Navy SEALs en Force Recon mariniers. Het zijn echter slechts figuranten in het verhaal dat vooral om Harvath draait.

Een van de andere pijlers van het succes van Thor is het realisme van zijn plots. En ook in Use of force is het scenario er weer eentje die morgen zo kan plaatsvinden. Een golf van aanslagen in Europa door IS; de vluchtelingenstroom vanuit Noord-Afrika die wordt gebruikt door terroristen om voet aan Europese land te krijgen; en een samenwerking tussen misdaadorganisaties die je liever niet wil zien. Het zijn ingrediënten die bijdragen aan het gevoel van 'dit zou zomaar waarheid kunnen worden' en dat maakt Use of force tot een van de betere werken van Brad Thor. Het is nagelbijten en afwachten geblazen. Is Harvath op tijd om het monsterplot te voorkomen?

De vijand van Harvath en de Carlton Group waartoe hij behoort, komt overigens niet altijd van buitenaf. Zo ook in Use of force, waar ook binnenlandse dreigingen het op Harvath hebben voorzien. We zien dat politiek soms een sterkere drijfveer is dat patriottisme en ook dat is realiteit binnen de (Amerikaanse?) politiek. Thor weet dus waar hij het over heeft en dat laat hij wederom krachtig zien in Use of force.

Use of force is een van de beste werken van Brad Thor tot nu toe. Het boek is zo realistisch, dat het morgen bewaarheid kan zijn. Harvath is een hoofdpersoon die zijn plekje inmiddels heeft gevonden naast Nick Stone en Mitch Rapp. Wij zijn fan!

24 april 2024 6:43

0

Lees hier alle recensies van Brad Thor.