Serie Scot Harvath
Auteur(s) Brad Thor
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 6 april 2016
Categories Actie

Brad Thor is inmiddels een redelijk bekende naam in de ‘scene’ van de actiethrillers. Zijn naam was in Amerika al gevestigd, in Nederland duurde dat wat langer. Maar met Zwarte lijst kwam daar snel verandering in, want die thriller smaakte naar meer Scot Harvath. En dat kregen de liefhebbers ook: Geheime orde en Operatie Snow Dragon waren fijne actiethrillers die de naam van Brad Thor definitief vestigden.

In Machtsvirus moet Scot Harvath wederom aan de bak. En hard ook. Een geheim genootschap onder leiding van de (te) rijke Damien, onderdeel van de Verenigde Naties, heeft het voorzien op de wereldbevolking. Men wil de bevolking decimeren door een zeer dodelijk virus te verspreiden. Scot Harvath ontdekt tijdens een missie in Congo dat er iets gaande is. Aan hem de taak om deze plannen te dwarsbomen.

Het ingrediënt is simpel. Een eenmansleger moet voorkomen dat de pleuris in de wereld uitbreekt. Dit eenmansleger is ex-CIA man Scot Harvath die nu voor Carlton Group werkt. Dat is een particuliere veiligheidsorganisatie die vaak in opdracht van de Amerikaanse overheid de lastigste klusjes oplost. En deze keer is het wereldomvattend complot wel heel bedreigend. De uitwerking van het plot in Machtsvirus is uitstekend. Dan Brown noemde Brad Thor al eens ‘de auteur van de headlines van morgen’. Dat klopt: de plot is erg actueel en realistisch. Immers, dat terroristen een virus bemachtigen en het als wapen gebruiken is immers niet ondenkbaar. Het enige twijfelachtige dat Brad Thor vaak gebruikt, zijn samenzweringen op hoog niveau binnen de overheid. De vraag is of dat denkbaar is. Maar los daarvan, is de beschrijving van het scenario realistisch en interessant. De lezer wordt getrakteerd op een wereldwijd complot dat duizenden levens dreigt te kosten.

De hoofdpersonen kent de lezer inmiddels wel en laten we duidelijk zijn; Brad Thor is niet op zoek naar verdieping of emotionele lagen in het verhaal. De primaire focus ligt op de plot en de actie en die actie is meer dan genoeg aanwezig. Achtervolgingen, schietpartijen, insluipacties; het kan niet op voor de liefhebber. Dit betekent wel dat uitdieping van personages niet aan de orde is, maar dat is okay. Want daarvoor lezen de meeste mensen het werk van Thor ook niet. Enig kritiekpuntje is altijd het erg nadrukkelijk aanwezige patriottisme. Amerika is de politieagent van de wereld en de enige die het westen kan behoeden voor kwaad. We weten wel beter, zullen we maar zeggen.

Nee, al met al is Machtsvirus weer een geslaagde actiethriller waarin held Harvath alle zeilen moet bijzetten om de wereldbevolking te redden.

29 maart 2024 13:12

0