De omslag afbeelding van het boek Thor, Brad - Geheime orde
Serie Scot Harvath
Auteur(s) Brad Thor
4
Review date 29 april 2016
Categories Actie

Een paar maanden geleden debuteerde Brad Thor in Nederland met zijn Zwarte Lijst. Wij beoordeelden deze stevige actiethriller met 4 sterren en schreven: de eerste kennismaking met Brad Thor smaakt naar meer. Goed verhaal met een originele en realistische insteek die zomaar in de krant van morgen zou kunnen verschijnen. Wij willen meer Scot Harvath! Dankzij Karakter Uitgevers zijn onze gebeden verhoord. Scot Harvath is terug en wel in Geheime Orde.

In Amerika is de Federal Reserve Bank dé autoriteit als het gaat om de financiële markten. Zij geven geld uit en reguleren het gedrag van de banken. Je zou dus zeggen dat de Fed, zoals de instantie in de volksmond heet, een overheidsorganisatie is. Maar niets is minder waar en daar start in Geheime Orde het gedonder mee. De voorzitter van de Fed is overleden en er moet een opvolger worden gevonden. Niet zo moeilijk, want in het bestuur zit voldoende potentieel om zijn plek in te nemen. Voordat echter een van de vijf genomineerden gekozen kan worden, worden ze ontvoerd. En een voor een sterven ze een verschrikkelijke dood. De Fed roept de hulp in van Scot Harvath om uit te zoeken wat er aan de hand is, en om de overlevenden terug te vinden. Harvath werkt voor de clandestiene Carlton Group en is een ex-Navy SEAL. Een hels karwei, zo blijkt al snel. Er is iemand erg boos, en wil een statement maken door de ontvoerden een voor een terecht te stellen op een (in de Amerikaanse geschiedenis) historische plaats. Kan Harvath dit mysterie oplossen? En is hij op tijd om mensen te redden?

Geheime Orde is van een hele andere orde dan Zwarte Lijst. Waar die laatste prat ging op dikke actie en een hoop wapengekletter, is Geheime Orde eerder een whodunnit van Dan Brown-achtige proporties. Want leg Geheime Orde eens naast Het Bernini Mysterie van Brown. De vergelijkingen zijn snel gemaakt. Beide boeken gaan over een geheim genootschap die mensen ontvoeren die anders mogelijk een zeer belangrijk ambt zouden gaan vervullen. Ze worden in beide boeken terechtgesteld op historische sites en de hoofdpersoon moet zorgen dat hij op tijd is om deze executies te voorkomen. Natuurlijk wordt Harvath bijgestaan door een knappe, intelligente dame. Deze keer is het Lara Cordero, een snelle rechercheur van het politiekorps van Boston. Dat is tegelijk de stad waar het grootste deel van Geheime Orde zich afspeelt. En Boston is, zo leren we, de bakermat van de Amerikaanse staat. Natuurlijk is er ook een gezonde dosis actie om de fans tevreden te stellen. Zo is er in het begin van het boek een actie om een einde te maken aan de kaping van een tanker door een Somalische piratenbende. En door het boek heen is er meer actie te vinden, maar Geheime Orde is vooral een thriller die het moet hebben van de vraag 'wie deed het, en waarom?' En daar is Thor goed in geslaagd. Het mysterie is interessant genoeg om door te lezen en onderwijl leert de lezer ook nog wat over de Amerikaanse geschiedenis. Daarnaast stelt Thor terecht de te grote rol van de Fed ter discussie. En dat doet hij op een intelligente wijze: door hoofdpersoon Harvath in goede dialogen over dit vraagstuk te laten discussiëren. Zo snapt de lezer, in dit geval de Nederlandse, ook wat van de ingewikkelde structuur van de Amerikaanse economie.

De tweede thriller van Brad Thor in Nederland is een combinatie van een goede whodunnit die goed gebruikmaakt van de Amerikaanse geschiedenis en een actiethriller. Geheime Orde zal door deze ingrediënten de lezers zeker beklijven. Harvath is en blijft een aansprekende hoofdpersoon waarvan we meer willen zien.

28 maart 2024 19:33

0