wie het eerst komt bo svernstrom thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Carl Edson
Auteur(s) Bo Svernström
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 13 februari 2023

Wie het eerst komt, geschreven door de Zweedse thrillerauteur Bo Svernström, is het derde misdaadverhaal met hoofdinspecteur Carl Edson in een hoofdrol. Pas nu met dit boek in de serie stappen is geen echte hinderpaal; je kan het moeiteloos lezen als een losstaand geheel.

Jens Rudberg Karlsson is de vice-CEO van C-Mine Nordic, een Zweeds mijnbouwbedrijf. Hij wordt ontvoerd en wat later ontdekt in een zomerhuis. Hij is vermoord; net zoals twee andere personen, militante milieuactivisten. Tevens vindt de politie na enig zoekwerk een jonge vrouw, verscholen in een kast in hetzelfde zomerverblijf. Edith Ekholm is de unieke getuige van de bloederige slachtpartij. Wellicht kan zij zorgen voor enige opheldering van de feiten.

De jonge, verwarde vrouw is besmeurd met bloed en is – tot overmaat van ramp – blind. Speurneuzen Carl Edson, Jodie Söderberg en hun team staan met deze moordzaak voor een loodzware opdracht. Het onderzoek gaat zelfs van kwaad tot erger, zeker wanneer Edith plots van de radar verdwijnt.

‘Hij zag dat één oor ontbrak en dat de wond bedekt was met donker, gestold bloed. Daarna draaide hij zich om en gaf over.’

Het bloed stroomt rijkelijk in Wie het eerst komt stroomt; een van de typische handelsmerken van de schrijver. Hij houdt best wel van een gecontroleerde dosis gruwel. Het verloop van het moordonderzoek bestaat uit diverse invalshoeken. In vier duidelijk afgelijnde en uitgewerkte delen maakt de lezer uitgebreid kennis met de meest gewichtige personages. Er is geen gebrek aan potentiële verdachten; deze staan borg voor een flinke legpuzzel. Vanop de eerste rij volg je het politieonderzoek alsook de keiharde verhoren; die gaan niet van een leien dakje. Carl, Jodie en de andere teamleden moeten dikwijls terug naar af, als blijkt dat een ingeslagen weg niet de juiste is. Carl is een man van de feiten, terwijl sommige van zijn collega’s zich vastbijten in veronderstellingen. Allerlei verwikkelingen doen zich voor en die vergen in ieder geval de nodige aandacht.

‘Carl keek naar hem en miste zijn collega Jodie Söderberg. Zij was kalm, stelde vragen in plaats van beweringen te spuien, ventileerde geen vooroordelen en probeerde zich niet te laten gelden ten koste van haar collega’s.’

Svernström kan met weinig woorden een karakter uitermate scherp uittekenen. Zo levert hij een mooi staaltje vakwerk af bij het uitdiepen van Edith, een cruciale figuur in het verhaal. Tevens geeft hij knap weer, hoe iemands verleden zwaar doorweegt op de gebeurtenissen in het heden. Dit betekent tegelijk dat niet alleen de aanwezige spanning bijna constant voelbaar is, maar dat hier evengoed sprake is van enige onderhuidse, psychologische druk. De onverwachte plotwendingen volgen elkaar snel op; je valt van de ene verrassing in de andere.

In een opvallend toegankelijke, heldere taal en met korte hoofdstukken, vertelt de auteur een intrigerend misdaadverhaal. Op een handige manier maakt hij gebruik van heel veel dialogen; die maken het lezen bijzonder aangenaam. De voornaamste thema’s zijn van deze tijd; denk in dit verband bijvoorbeeld aan de huidige milieuproblematiek, of aan het belang van hechte familiebanden.

Wie het eerst komt is een aantrekkelijke politiethriller, met de nodige vaart uitgeschreven.

Guy Doms
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen. Leesfanaat vanaf mijn zevende; meer dan een halve eeuw en ik weet niet hoeveel boeken later, heeft het leesvirus me nog steeds flink te pakken. Recenseren doe ik sinds 2010; leesclubs begeleiden (zowel online als live) vind ik boeiend en leerrijk. Reizen en fietsen zijn mijn andere passies.

Evi

25 april 2024 16:22

3

Wie het eerst komt is het derde boek van Bo Svernström, met hoofdinspecteur Carl Edson in de hoofdrol. Ik heb de eerdere boeken niet gelezen, en daar had ik geen last van. Het verhaal bouwt zich heel langzaam op.

De baas van een mijnbouwbedrijf is ontvoerd en vermoord teruggevonden in een Zweeds zomerhuis aan de kust. Twee van de ontvoerders zijn ook daar dood aangetroffen. Tijdens het onderzoek in het huis ontdekt men een blinde vrouw besmeurd onder het bloed in een kledingkast. Carl en zijn team proberen uit de chaotische verklaring van Edith Ekholm het onderzoek te starten. Ze komen erachter dat er een derde ontvoerder bij betrokken is en dat ze te maken hebben met extremistische klimaatactivisten. Edith wordt naar een safe house gebracht omdat men denkt dat de derde verdachten achter haar aan gaat komen. Ineens is Edith spoorloos verdwenen tijdens een wandeling, ze heeft nog telefonisch contact met haar beveiliger als de telefoon ineens uit gaat. Is ze ontvoerd?

Ondertussen is de derde verdachten aangehouden en spreekt alles tegen wat Edith heeft verklaard. De zaak neemt een andere weg als Carl en zijn team erachter komen dat de blinde vrouw helemaal geen Edith Ekholm heet. Wie is ze dan? Wie spreekt de waarheid? Wat is er in dat huis gebeurt?

Het boek is duidelijk opgedeeld in 4 delen: 1. Edith, 2. Oscar, 3. Rebecca en 4. Edith en Rebecca. Door de schrijfstijl is vlot/filmisch beschreven in korte hoofdstukken. En je weet ook duidelijk vanuit welke personage er wordt verteld. Door dit en de verhaallijn ben ik erg nieuwsgierig geworden naar deel 1 Wie zint op wraak en 2 Wie zonder zonde is. Deze zal ik ook zeker gaan lezen.

Bo Svenström heeft sterke personages neergezet. Vooral de blinde vrouw “Edith Ekholm” is een interessant persoon. Gaande weg tijdens het lezen wil je meer van haar weten, haar gedachten gang en waarom ze zo doet.

Evi

25 april 2024 16:22

3