verloren blake crouch thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Blake Crouch
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 29 april 2016

In 1990 verscheen op de Amerikaanse televisie een serie die veel mensen maandenlang aan het beeld gekluisterd zou houden. Het mysterie "who killed Laura Palmer" had miljoenen volgers. De serie kreeg een gigantische cultstatus maar bleef beperkt tot twee seizoenen. De titel van deze baanbrekende kijkcijferhit was Twin Peaks. Blake Crouch (1978) was zo'n fan van deze serie van David Lynch, dat hij zelfs probeerde een derde seizoen te schrijven. Dat was geen succes. Wel zorgde zijn verbeten pogingen voor inspiratie voor zijn boek Verloren. Zijn we daar blij mee? We kunnen nu al verklappen: ja, daar zijn we blij mee.

Special agent Ethan Burke is een mannetjesputter. In het verleden was hij helikopterpiloot in het Amerikaanse leger. Na een traumatische ervaring in Irak solliciteerde hij bij de Secret Service. In die hoedanigheid wordt hij door zijn leidinggevende naar het slaperige stadje Wayward Pines, Idaho, gestuurd. Hij heeft een duidelijke opdracht: twee van zijn collega's worden vermist en aan hem de schone taak om ze te vinden. Maar de missie begint meteen al raar. Hij wordt wakker aan de oever van een kabbelend riviertje met een beurs lijf en gigantische hoofdpijn. Hoe hij daar gekomen is, weet hij niet meer. En wat er is gebeurd is ook een raadsel. Hij gaat op zoek naar antwoorden op deze vragen. Maar gedurende deze zoektocht vindt hij meer vragen dan antwoorden. Want het lijkt erop dat het stadje Wayward Pines een gigantisch geheim herbergt. En iedereen doet hard z'n best dit geheim te bewaren. Zo is er sheriff Pope, die Burke meer tot last dan tot hulp is. Maar ook in het ziekenhuis waar hij wordt opgenomen kloppen dingen niet. De verpleegster Pam verbergt iets en hij lijkt de enige patiënt in het gigantische gebouw. Er is slechts één persoon die hem lijkt te helpen, Beverly. Maar ook zij weet niet het fijne van het mysterie dat Wayward Pines heet. Het gaat zelfs zover dat Burke probeert te ontsnappen, maar wegen die naar buiten leiden zijn er niet. En dat gigantische hek om het stadje heen dat onder stroom staat: is dat tegen infiltranten of juist tegen ontsnappers? Gaandeweg het verhaal komt hij erachter dat niets is wat het lijkt in Wayward Pines en op het eind maakt hij zelfs kennis met gevaarlijke wezens die hem proberen te doden. Wat is het grote geheim van Wayward Pines en de boze buitenwereld? Al deze overwegingen worden zo nu en dan onderbroken door flashbacks van Burke over zijn traumatische gevangenschap als piloot in Fallujah, Irak. En zo nu en dan maken we ook kennis met de thuissituatie van Ethan Burke, waar zijn vrouw en kind wanhopig proberen te geloven dat hun vader en man nog leeft, maar contact krijgen ze niet met elkaar. Zij spelen verderop in het verhaal nog een belangrijke rol.

Blake Crouch schreef Verloren met een dosis inspiratie die hij uit de serie Twin Peaks haalde. En dat is te merken. De sfeer is vanaf pagina één om te snijden en zorgt voor een gevoel van onbehagen bij de lezer. Er klopt iets niet in het stadje en dat voel je als lezer. Een gevoel van machteloosheid daalt over Ethan en de lezer neer. Maar wat er dan niet klopt en wat daar achter zit, dat blijft tot de laatste pagina's een geheim. En dat is prettig, want je raast door de pagina's heen om maar achter het "waarom" van dit alles te komen. Die climax is overigens totaal onverwachts en enorm sterk en maakt daardoor indruk.

Wat is het genre waaronder Verloren te scharen is? Nou, misschien is het boek het best te omschrijven als een mix tussen thriller met een vleugje science-fiction en zelfs wat horrorelementen, al krijgt die laatste zeker niet de overhand.

Crouch heeft een gouden concept in handen en speelt dat in Verloren goed uit. Wel een kritiekpunt op Verloren: waar de sfeer de eerste tweehonderd pagina's geweldig en beklemmend was en de actie denderend en vlot, zakte het verhaal daarna even in, om het in de laatste sectie weer uitstekend op te pakken. Als deze spanningsboog het hele boek in stand gehouden zou worden, was het boek ongetwijfeld één van de beste thrillers van 2013 geworden. Nu komt het in de buurt, maar het is het nog net niet. Een ander verbeterpunt voor het vervolg is de diepgang of beter nog, het ontbreken ervan. Ethan Burke kan nog meer worden uitgewerkt want die ruimte is er. Nu maakten we vooral kennis met hem als actieheld op avontuur, met al zijn kwalen die hij tijdens dat avontuur oploopt. Hetzelfde geldt voor andere personages in het verhaal. Die extra diepgang zou het verhaal nog indrukwekkender en beklemmender hebben gemaakt.

Verloren is een intrigerend en spannend begin van de serie rond Ethan Burke en Wayward Pines, die met de vervolgtitels hopelijk nog beter wordt dan Verloren al was. Wij wachten in elk geval met smart op Verbeten die begin 2014 verschijnt.

5 mei 2024 22:21

0