verlaten blake crouch wayward pines thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Blake Crouch
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 29 april 2016

Ineens was daar Blake Crouch. Vorig jaar verscheen zijn eerste thriller in de Wayward Pines trilogie: Verloren. Wij deden in eerste instantie wat lacherig, want het plot leek wel erg futuristisch. Maar daar kwamen we al snel van terug. De potentie van het mysterieuze verhaal was al direct zichtbaar. En o, wat genoten we toen deel 2 uitkwam. Verbeten was "alles wat een thriller moest zijn en meer". De afsluiting van het verhaal was luguber, en deed elke lezer smachten naar het afsluitende deel. En die is er nu: Verlaten. Wij lazen Wayward Pines III. Lees hier ons verslag.

Het verhaal mag nu wel duidelijk zijn. In een klein stadje in een vallei, Wayward Pines genaamd, wonen 461 mensen. Het is geen normaal dorpje. De mensen zijn bij elkaar gezet en leven een allesbehalve normaal leven. Hun god heet David Pilcher, de man die hen heeft geselecteerd in de huidige tijd en hen via anabiose tig duizend jaar later bij elkaar heeft geplaatst in het dorpje. De wereld is in die tijd natuurlijk drastisch veranderd en wordt nu bevolkt door zogenaamde abberaties, abby's in de volksmond. Dit zijn gemuteerde monsters die bijna niets menselijks meer hebben. Een groot hek om Wayward Pines moet de inwoners tegen hen beschermen terwijl ze hun eigen leventje kunnen leiden. Maar Ethan Burke, die nog maar net in Wayward Pines aan is gekomen en de rol van sheriff vervult, wil de bewoners van het dorpje de waarheid vertellen. Dat niets normaal is, dat er iemand is die over hen heerst en dat ze in opstand moeten komen. Zo gezegd, zo gedaan. Met als gevolg dat het hek nu open staat en de abby's in aantocht zijn. Daar begint Verlaten dan ook mee. Al snel stromen de monsters het dorp binnen met alle gevolgen van dien. Weet Ethan samen met zijn vrouw Theresa en zoontje Ben te ontkomen? En hoe moeten ze nu verder, nu de enige menselijke kolonie in een verder vijandelijke wereld wordt overlopen door de abby's?

Meer kunnen we van het verhaal eigenlijk niet verklappen, want anders zou de verrassing eraf zijn voor de lezer. Maar laten we direct stellen dat de spanning uit de eerste twee delen ook in deel drie onderhuids weer aanwezig is. Toch is die spanningsopbouw nu anders. Was het in deel I vooral 'wat is er in godsnaam met Wayward Pines aan de hand' en in deel II 'en hoe gaat Ethan hiermee om': in deel III is dit element bijna vervangen door horror. Weten ze te ontkomen aan de honderden abby's die Wayward Pines overstromen? En hoe gaan ze nu verder? Het is vooral de nieuwsgierigheid naar de afsluiting van de trilogie die Verlaten weer zo ontzettend interessant maakt. Het verhaal wordt verder opgefleurd door flashbacks van een aantal personen, waardoor je te weten komt hoe verdrietig Theresa in de huidige tijd was. Daarnaast zien we hoe David Pilcher de eerste stappen in de toekomstige wereld zet, en hoe hem dat tegenvalt. Dat zijn leuke extra's voor de lezer. Daarnaast heeft Verlaten ook nog een menselijke kant. Weet de relatie tussen Theresa en Ethan het te redden, of kiest Theresa toch voor Adam, met wie ze in de afwezigheid van Ethan een relatie kreeg?

Zoals je al kunt lezen, heeft Verlaten voor ieder wat wils. De fans van de eerste twee delen zullen smullen, al kent het verhaal zogezegd een ander type spanning dan zijn voorgangers. Maar dat maakt Verlaten niet minder. Integendeel. Wij hebben genoten van dit verhaal en wie weet is er zelfs voedingsgrond voor een nieuwe trilogie...

Voor de fans komt er overigens ook een tv-serie in 2015 op de buis, gebaseerd op de boeken!

5 mei 2024 11:33

0