dark matter blake crouch recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Blake Crouch
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 22 augustus 2016

RECENSIE MADS: 'Een surrealistische thriller met een bijzonder ingenieuze plot' ****

Jason Dessen, een wetenschapper, een natuurkundeprofessor, woonachtig in Chicago, is minder succesvol dan waarop hij altijd gehoopt heeft. Maar hij is gelukkig, tevreden en getrouwd met de vrouw van zijn dromen. Ze hebben een zoon, Charlie. Ze hebben een goed leven. Als hij op een avond naar een café gaat om een oude vriend te zien, gebeurt er op de terugweg iets. Hij wordt ontvoerd. De gebeurtenissen zijn onduidelijk, maar als hij weer bij kennis raakt, bevindt hij zich in een laboratorium in Zuid-Chicago, en is alles veranderd. Zijn woning is anders. Hij is geen professor meer. Hij is niet langer getrouwd met deze vrouw en zijn zoon is nooit geboren. Kortom: hij leeft in een andere wereld. Wat is er gebeurd? Is hij gek geworden? Wordt er een geintje met hem uitgehaald?

Het bizarre verhaal in Dark Matter speelde al tien jaar in het hoofd van de Amerikaan Blake Crouch, auteur van de Wayward Pines-serie dat nu ook op tv succesvol is. Interesse voor de theoretische natuurkunde en de kwantummechanica heeft hij altijd gehad, evenals het daaraan gekoppelde bestaan van meerdere dimensies. Maar om deze onderwerpen in een thrillervorm te gieten, is nog best moeilijk. Toch slaagt Crouch hierin. Zonder ingewikkelde algebra neemt hij de lezer mee in de donkere materie van de menselijke gedachtes. Het levert een apart, origineel en bijzonder verhaal op. Een boek wat je niet veel zult lezen in je leven en waaraan je dus nog vaak aan zal terugdenken. Het is niet per se bloedstollend spannend, maar boeiend is het zeker.

Alles in het leven draait om het maken van keuzes. Of je de juiste keuze hebt gemaakt, weet je vaak pas achteraf. In Dark Matter komt Jason Dessen erachter dat bij de keuze tussen twee opties, de niet gekozen optie niet automatisch verdwijnt. Het antwoord op de vraag ‘Wat als?’ wordt daardoor gevormd. Het universum van de alternatieve opties. Door Crouch het multiversum genoemd. Hierin spelen de parallelle levens van collega’s, vrienden, familie en dus ook Jasons vrouw zich af. Het is het leven dat ze leiden wanneer er andere keuzes zouden zijn gemaakt. Hoe is hij hier terechtgekomen? En, belangrijker nog, wat moet hij doen om weer terug te keren naar zijn “normale” leven?

Dark Matter is een surrealistische thriller met een bijzonder ingenieuze plot . Het is werkelijk fantastisch om je te begeven in de wereld die Crouch heeft geschept. Of in de werelden, beter gezegd. Het is uniek en onwerkelijk. Blake Crouch is een tovenaar die je dingen laat zien die er niet zijn. Toch kan het niet anders dan dat hij enige uitleg nodig heeft om een duidelijk beeld bij de lezer te scheppen. Dan pas is het geloofwaardig. Crouch doet dit perfect, maar het kost – logischerwijs – wel wat tijd. Het zorgt daardoor voor wat tempoverlies. Al met al is de conclusie van Dark Matter: neem er de tijd voor, maar lees dit boek! Het zal je – zeker bij het maken van beslissingen – nog lang bezighouden.

RECENSIE MARINUS: 'Een bijzondere, ingenieuze en bovenal uitstekende thriller' ****1/2

Blake Crouch keek vroeger graag naar Twin Peaks, de hitserie uit de begin jaren negentig. Hij vond het jammer dat er niet meer van dit soort tv-series werden gemaakt en schreef toen zelf de Wayward Pines trilogie. Deze boeken zijn verslonden door het recensententeam van ThrillZone. Onlangs kwam het bericht dat de Amerikaan opnieuw aan een boek werkte. Dat werd Dark Matter. Volgens uitgever Karakter dé kraker van 2016. Wat vonden wij?

Jason Dessen is een 'doodnormale' natuurkundige die lesgeeft op een school in Chicago. Zijn vrouw was ooit een talentvolle kunstenares maar zette haar carrière opzij voor haar man en kind. Hetzelfde geldt overigens voor Jason: hij kon een succesvolle natuurkundige worden maar besloot voor zijn geliefden te gaan. Resultaat: een gelukkig maar ook enigszins doorsnee gezin. Dessen wordt op een avond uitgenodigd door een vriend om te vieren dat diezelfde vriend een belangrijke natuurkundige prijs in de wacht heeft gesleept. Een prijs die Dessen zelf, als hij zijn carrière had doorgezet, ook weleens had kunnen winnen. Tijdens het naar huis lopen van de borrel wordt Dessen ontvoerd. Zijn ontvoerder injecteert hem met een goedje. Iets later ontwaakt Jason in een wereld die erg lijkt op de zijne. Maar dat niet is: opeens is Jason wel de gevierde natuurkundige. En zijn vrouw? Die kent hem niet en is opeens de succesvolle kunstenares die ze had kunnen zijn. Wat is er in hemelsnaam aan de hand? Dessen moet op zoek naar antwoorden en ondertussen zien te overleven. Want er wordt jacht op hem en zijn kompaan Amanda gemaakt.

Dark Matter een thriller noemen doet het boek tekort. Het is namelijk anders dan de meeste thrillers die je ooit gelezen hebt. Wellicht lijkt het boek nog het meest op het werk van wijlen Michael Crichton, die de technothriller uitvond. Het is een trip naar een andere dimensie, eentje waarin Crouch je meeneemt naar een parallelle wereld. Nou ja, eentje? Miljoenen versies van een leven die had kúnnen zijn. Klinkt wazig? Jammer, meer gaan we niet verklappen van het plot. Laat je er vooral niet door afschrikken. Het is een ingenieus, bizar en bijzonder boek.

De Wayward Pines trilogie was al bijzonder én verrassend. Dat is Dark Matter ook en op een positieve manier. Het is een op natuurkundige theorie gestoelde 'speculatieve' thriller. De vraag die centraal staat is: wat als? Wat als je de ene keus had gemaakt, of juist de andere? Wat was er dan van het leven gekomen? Crouch biedt inzicht in een manier waarop je dit te weten zou kunnen komen. Voor Dessen betekent dit overleven in werelden waarin hij zichzelf tegenkomt en dat is angstaanjagend. Dessen heeft als natuurkundige deze trip naar parallelle werelden zelf mogelijk gemaakt en moet er dus ook in zien te overleven. En dat is al een uitdaging op zich.

Blake Crouch heeft voor de lezer van Dark Matter meerdere plottwists in petto. Sowieso qua achtergrond (de theorie van de parallelle werelden), maar ook in het verhaal zelf. De lezer zal op meerdere momenten verrast worden. Dat maakt Dark Matter tot een zeer goed leesbaar boek. Overigens heeft Crouch dat met Wayward Pines ook al laten zien: hij is een begenadigde thrillerauteur, maar wel eentje die de vaart er goed in houdt. En dat is wel een kritiekpunt op Dark Matter: het is allemaal wel veel, en het wordt (soms te) snel gebracht. Enige mate van consolidatie had op zijn plaats geweest om de lezer te laten beseffen waarin Dessen verzeild is geraakt. Dat had het boek nóg beter gemaakt.

Crouch heeft met Dark Matter een bijzondere, ingenieuze en bovenal uitstekende thriller geschreven die de lezer nog lang zal bijblijven. Want wat als...?

10 mei 2024 9:27

0