lupin koningin aan zet bertrand puard thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Lupin
Auteur(s) Bertrand Puard
Uitgeverij(en) Horizon
3
Review date 6 juli 2023

Koningin aan zet is een officiële spin-off van de Netflix-serie Lupin die velen hebben bekekenHoe zat het ook alweer? Lupin is het grootste Franse Netflix succes. De serie gaat over Assane Diop, een jongeman geïnspireerd door Arsène Lupin, een fictief personage gecreëerd door de schrijver Maurice Leblanc. Arsène is een Franse legende en wordt ook wel de ‘gentleman thief’ genoemd. Zijn misdaden zijn altijd met respect en zonder het gebruik van geweld. Het derde seizoen van deze serie is vanaf 5 oktober te zien op Netflix.

Koningin aan zet is een verhaal dat inderdaad prima past in de Lupin-serie. Op een nacht wordt ingebroken in de Parijse villa van de ouders van antiekhandelaar Benjamin Féret. Ondanks dat zijn moeder schiet op de indringers kan zij niet voorkomen dat haar man Jules op die avond verdwijnt. Benjamin wordt gebeld door zijn moeder en haast zich naar zijn ouderlijk huis. Het onderzoek naar de vermissing laat hij liever niet aan de politie over. Hij heeft een betere optie, zijn jeugdvriend Assane Diop, fan van Arsène Lupin, de koning van trucs en vermommingen. De twee vrienden gaan samen op zoek naar Jules en komen erachter dat hij de afgelopen periode de werken van Rosa Bonheur aan het bestuderen was. Heeft zijn verdwijning hier mee te maken? En wat is de rol van het bijzondere schaakstuk dat Assane vindt in het kantoor van Jules?

Schrijver Bertrand Puard omschrijft dit boek als een spannende detective met een vleugje Lupin. Het verhaal is geschreven alsof je naar een tv-serie kijkt en is daarmee zeer toegankelijk gemaakt voor de Lupin-kijker die niet regelmatig een boek leest. In onze ogen is het meer een avonturenroman of jongensboek, die je gemakkelijk doorleest, maar waarin de absolute spanning ontbreekt.

Vaak wordt de link letterlijk gelegd met Lupin, de gentlemens thief. Dat komt vrij storend over in het verhaal. Benjamin, Assane en hun vriendin Claire hebben in het verleden met Jules een soort codetaal bedacht. In het verhaal komt deze terug en wordt geprobeerd bepaalde puzzels op te lossen. Dit komt niet goed tot zijn recht in het boek en zorgt voor moeizame passages. Wellicht dat het op tv wel goed tot uiting kan komen; in het boek komen de codetaalvoorbeelden echter niet goed uit de verf en komt het de leesbaarheid van Koningin aan zet niet ten goede.

De verhaallijn is op zich goed en ook in lijn van wat je van een Lupin-verhaal mag verwachten. Op dat vlak wordt de lezer zeker niet teleurgesteld. Wel spelen toevalligheden een hele grote rol door het verhaal heen. Het hele verhaal blijft oppervlakkig en voor degene die een zekere diepgang en ook spanning zoekt bevelen wij het boek niet aan. Degene die lyrisch is over de serie en dan met name de verhaallijnen, is Koningin aan zet een feest der herkenning en een mooie toevoeging aan de Lupin-avonturen.

Bertrand Puard is een Franse auteur en heeft al meer dan 30 boeken op zijn naam staan. Daarnaast schreef hij ook mee aan scenario's voor films, games en stripverhalen.

Chris van der Brug