De omslag afbeelding van het boek Ventoux
Auteur(s) Bert Wagendorp
Uitgeverij(en) Atlas Contact
5
Review date 19 april 2016
Bert Wagendorp is bekend als journalist, columnist én auteur. De meeste mensen kennen hem van optredens op tv, of van zijn boeken. Hij schrijft een mix van fictie en non-fictie. In 2013 was daar Ventoux en het zette Wagendorp definitief op de kaart als getalenteerde auteur. Inmiddels is het boek ook verfilmd.

In Ventoux maakt de lezer kennis met een stel vrienden die met elkaar rondhangen in het Zutphen van de jaren ’60 en ’70. Ze besluiten met elkaar op vakantie te gaan en de Mont Ventoux te beklimmen. Op de fiets, welteverstaan. Tijdens die fietsvakantie in 1982 vinden zowel het hoogte- als dieptepunt van de groep plaatst. Een van de vrienden begint aan een maniakale afdaling van de berg en komt nooit beneden aan. Tig jaar later vinden de vrienden elkaar weer. Hun levens zijn meer dan veranderd. Toch besluiten ze nog eenmaal met elkaar naar de Ventoux te gaan om alles te herbeleven.

Ventoux van Bert Wagendorp is geen echte wielrenroman zoals De Renner van Tim Krabbé. Fietsen is het vehikel dat Wagendorp gebruikt om tragikomedie en een midlifecrisis een plek te geven. Ventoux is dan ook een boek over vriendschap, rouw, en hoe gebeurtenissen de loop van levens voorgoed veranderen. Daarin is de auteur meer dan geslaagd. Ventoux is een boek dat een blijvende indruk bij de lezer achterlaat; makkelijk leesbaar en ingrijpend.

De karakters die het boek bewonen zijn de vrienden Peter, Laura, Joost, David, Bart en André. Het groepje vrienden krijgt er met Laura in de jaren ‘60/’70 een vriendin bij. En dat is natuurlijk wachten op de testosteron explosie; wie krijgt Laura? Het zorgt voor spanning en een bijzondere dynaamiek in de groep, die de vrienden achtervolgt tot in 2012 wanneer het groepje elkaar weer ontmoet.

Bart is de eigenlijke hoofdpersoon van Ventoux. Hij is de ik-persoon en vanuit zijn perspectief maakt de lezer het verhaal mee. Hij is, na dertig jaar, inmiddels een misdaadverslaggever van de krant. De enige die hij zo nu en dan nog spreekt is David, die nog in Zutphen woont. Maar al snel maken alle vrienden een rentree. Joost is een professor die een grote prijs binnensleept, maar waar meer mee aan de hand is. Laura woont in Italië en nodigt Bart uit in Zuid-Frankrijk. En dan is er nog André, die hij in de rechtbank tegenkomt. Hij wordt op dat moment net vrijgesproken van drugssmokkel. De vrienden besluiten de uitnodiging van Laura aan te grijpen om nog eenmaal de Ventoux op te rijden.

Ventoux bestaat, zoals hierboven te lezen is, uit twee delen; de jeugdjaren en de volwassen jaren van de vriendengroep. De evolutie van de karakters is enorm sterk uitgewerkt door Wagendorp. Eenieder heeft zijn of haar pad gekozen, min of meer veroorzaakt door die beruchte vakantie van ’82. Het boek is een tragikomedie of coming of age, vriendschap, rouw en van fietsen als een manier om een getroebleerde vriendschap nieuw leven in te blazen. Maar of dat lukt?

Ventoux is een boek dat enorme indruk maakt. Een boek over ‘het leven’, en met fietsen als een aangename bezigheid op de achtergrond.

2 mei 2024 12:27

0