De omslag afbeelding van het boek Exit
Auteur(s) Belinda Bauer
4
Review date 29 maart 2021

Auteur Belinda Bauer groeide op in Engeland, waar actieve euthanasie verboden is. Ze studeerde journalistiek en werkte zeven jaar als verslaggeefster, waarna ze als thrillerschrijver debuteerde met Rusteloos land. Exit is haar negende thriller.

De 75-jarige weduwnaar Felix Pink is een exiteer; iemand die bij de terminaal zieken zit die hun wereld van pijn en lijden willen verlaten. Exiteers zijn getuige van de zelftoediening met lachgas via een masker, waardoor een vreedzame dood wordt verzekerd. De nabestaanden van de overledene kunnen aannemen dat er een natuurlijk overlijden heeft plaatsgevonden. De exiteers mogen de persoon niet helpen om te sterven, ze zijn aanwezig, en balanceren nog net rond de randjes van de wet. Wanneer Felix echter Black Lane nummer 3 binnenrijdt met de nieuwe 23-jarige exiteer Amanda, nadat Felix zijn andere partner er de brui aan heeft gegeven, gaat er iets heel erg mis.

Vijftien minuten later is Felix op de vlucht voor de politie, nadat hij de grootste fout van zijn leven heeft gemaakt. De verkeerde is dood. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Felix is vastberaden om erachter te komen wat er mis is gegaan.

Felix is charmant maar beseft het niet. Hij is ouderwets, eerlijk en een echte heer. Felix' zorgzame buurvrouw, Miss Knott, dringt zachtjes zijn leven binnen; het steunen van zijn onschuld en de mogelijkheid van nieuwe romantiek maakt haar een heerlijk karakter. Het verhaal wordt verteld vanuit twee invalshoeken. De ene is die van Felix, de andere invalshoek is die van rechercheur Calvin Bridge. Hij en zijn team proberen alle wendingen in deze misdaad te ontrafelen, en dat zijn er nog al wat.

Ook Calvin is een interessant personage, opgezadeld met een crimineel gezin van wie hij vervreemd is. Hij houdt van een weddenschap en worstelt om zijn draai in het politiekorps te vinden. Calvin groeit veel in dit boek, zowel in zijn persoonlijke leven als in het rotsvaste geloof in zijn eigen kennis en kunde in het uitvoeren van zijn beroep.

Exit is volgens de kaft een literaire thriller en is zo levendig geschreven dat je er doorheen glijdt. Het zit vol droge humor, tederheid en charme, ook al heb je het gevoel dat je het niet grappig mag vinden. Er zijn enkele hilarische verwarringen, bijvoorbeeld wanneer Felix wordt binnengehaald voor verhoor, die bijzonder goed zijn. De plot is uitstekend opgezet en kent samen kent precies de juiste wendingen voor de lezers van dit genre. Een reeks aan samengestelde toevalligheden leidt tot verrassende openbaringen en dat zorgt ervoor dat de lezer tot het laatst is aangehaakt.

Exit is een meer dan complete thriller. Het heeft een sterk plot waarmee Bauer laat zien haar vak meer dan te verstaan. Exit bevat de unieke combinatie van misdaad met een vleugje humor en wordt verder verstevigd door goed uitgewerkte personages. Aanrader!

Danielle van Wieren

19 april 2024 19:12

0