blinde drift belinda bauer thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Belinda Bauer
4
Review date 18 juli 2018

20 augustus 1998. Op een mooie zomerdag staat een auto met pech langs de weg. Drie kinderen wachten in de snikhete auto op hun moeder die hulp haalt. Jack, de oudste heeft de leiding. ‘Pas goed op je zusjes, ik ben zo terug’, zei hun moeder. De kinderen wachten geduldig, maar wanneer hun moeder wel erg lang wegblijft gaan ze op onderzoek uit.

2001. Drie jaar later past Jack nog steeds op zijn zusjes. Hun moeder is nooit meer teruggekomen en Jack zorgt ervoor dat hij en zijn zusjes te eten hebben. Niemand mag weten dat ze helemaal alleen wonen, zonder ouders want dan worden ze uit elkaar gehaald. Wanneer Jack bij toeval op het spoor komt van de moordenaar van zijn moeder zet hij alles op alles om deze achter de tralies te krijgen.

Belinda Bauer (1962) is een Engelse auteur die opgroeide in zowel Engeland als Zuid-Afrika. Ze studeerde journalistiek en werkte vervolgens zeven jaar als verslaggeefster. In 2010 debuteerde ze als thrillerschrijfster met Rusteloos land, het eerste deel van de Exmoor-trilogie. Ze won hiermee de prestigieuze CWA Gold Dagger Award. Opgesloten en Verdiende loon verschenen in de jaren daarna. Hierop volgden de standalone thrillers Wat dood is en De schitterende doden. Blinde drift is Bauer's nieuwste thriller die in 2018 verscheen.

Blinde drift is een aangrijpend en beklemmend verhaal over een jongen, Jack, die noodgedwongen voor zijn twee zusjes zorgt. Het heeft 3 verhaallijnen. De eerste verhaallijn is die van de 11-jarige Jack die alleen achterblijft met zijn twee zusjes en probeert te overleven. Het verhaal begint op 20 augustus 1998 wanneer de kinderen alleen in de auto achterblijven. Hun moeder is op zoek naar hulp en komt niet meer terug. Vader zorgt in eerste instantie voor de kinderen maar kan dit door de druk niet meer aan en verdwijnt van het toneel. Om in hun onderhoud te voorzien heeft Jack een baantje gekregen via zijn vriend Louis. We springen in de tijd heen en weer van 1998 naar 2001.

De tweede verhaallijn is die van de hoogzwangere Catherine, deze speelt zich af in 2001. Catherine is getrouwd met Adam. Wanneer Adam voor zijn werk een paar nachten weg is schrikt Catherine wakker in de stellige overtuiging dat er iemand in haar huis is. Ze gaat op onderzoek uit en ziet nog net een soepele zwarte gedaante die uit de schaduw van hun huis door de struiken en over de schutting glibbert. Teruggekomen in haar slaapkamer vindt ze een mes.

‘Ze staarde omlaag naar het mes. Een glanzend lemmet, aan de ene kant gekarteld en aan de andere gekromd tot een wrede punt; het handvat was ingelegd met parelwitte wolken die werden weerkaatst door een blauwgroene zee van…Abalone. Toen zag ze de verjaardagskaart van haar moeder, ze vouwde hem langzaam open. Haar moeders kriebelige ondertekening was ruw doorgekrast en op de lege zijde van de kaart was een nieuw bericht gekrabbeld…Ik had je kunnen vermoorden.’

Vanaf dat moment leeft Catherine in angst. Wat als de inbreker terugkomt en de daad bij het woord voegt? De derde verhaallijn is die van inspecteur John Marvel en Brigadier Reynolds. Samen maken ze jacht op een inbreker die ze ‘Goudhaartje’ noemen omdat deze inbreker eet en slaapt in de huizen waarin hij inbreekt. Bij toeval stuiten ze op het onderzoek naar Eileen Bright, de moeder van Jack, die 3 jaar geleden spoorloos verdween. Tijd om deze zaak te heropenen.

Blinde drift begint met een mooie quote:

‘Er zijn twee soorten mensen op de wereld. Degenen die denken dat het hun nooit zal overkomen, en degenen die wel beter weten…’

Belinda Bauer heeft weer eens aangetoond dat ze het schrijversvak beheerst. Een mooie beeldende schrijfstijl sleurt je mee in deze thriller. De spanning wordt rustig opgebouwd en heeft geen echte pieken. De plot is origineel en zit goed in elkaar. Het personage Jack is mooi uitgewerkt. De auteur heeft deze 14-jarige jongen heel volwassen neergezet, maar dat kan ook niet anders na alles wat hij in zijn jonge leven al mee heeft gemaakt. Je voelt duidelijk de emoties van het grote verlies en de constante druk van de zorg voor zijn zusjes. De sfeer is daardoor duister maar wordt wel wat verlicht door de karakters van de twee politieagenten Reynolds en Marvel met hun totaal tegengestelde persoonlijkheden. Reynolds is in alles heel precies en volgens het boekje, Marvel lapt daarentegen graag alle regels aan zijn laars.

Blinde drift is een aangrijpende, beklemmende literaire thriller. Een boek dat zorgt voor vele uren leesplezier. We kijken uit naar een volgend boek van deze auteur!

23 april 2024 18:43

0