De omslag afbeelding van het boek Aebi, Belinda - Ademnood
Auteur(s) Belinda Aebi
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 22 april 2018

Inmiddels zijn er negen thrillers van de hand van de Vlaamse auteur Belinda Aebi verschenen in amper negen jaar en in het najaar van 2018 maakt ze de tien vol met Comeback, het tweede deel in de serie rond profiler, gedragsanalist en rechercheur Kaya De Regge. Haar start bij uitgeverij Lannoo was ook het juiste moment om daar met een nieuwe serie, inclusief een kersverse protagonist, aan te vangen. In februari van 2018 verscheen het eerste deel, Ademnood, waarvan hieronder de recensie.

De 37-jarige Kaya De Regge keert, na enkele jaren in Amerika woonachtig te zijn geweest, terug naar haar vaderland België. Na een opleiding tot gedragsanalist bij de FBI, treedt ze in dienst bij het team rechercheurs in Gent met Brent Baekeland als hoofd recherche. De reden van haar terugkeer naar haar vaderland gaat terug naar een interventie van de FBI in Virginia die anders verliep dan verwacht. Na haar introductie bij haar nieuwe collega’s Edwin Millecam en Barto Riveros, gaat ze zich inlezen in de lopende zaken van het team. Ze stuit daarbij op twee merkwaardige zaken met dodelijke slachtoffers, Lisa Broeckx en Franky Baele zijn beide, onafhankelijk van elkaar op hun verjaardag overleden en het lijken in eerste instantie twee ongelukken te zijn. Die merkwaardigheid ziet Kaya toch iets anders dan destijds haar collega’s en ze gaat zich in beide zaken verdiepen….

Ademnood ontwikkelt zich razendsnel met personages die iets betekenen voor de ontwikkeling van het verhaal. De intuïtie van De Regge is er een van uitzonderlijke kwaliteit want al snel blijkt er meer aan de hand te zijn in beide zaken dan eerder onderzoek uit heeft gewezen. Op dat moment komen de kwaliteiten van De Regge pas goed voor de dag en volgen de lezers haar verrichtingen met stijgende verbazing. Haar solo-redenaties over mogelijkheden en suggesties zijn zo levensecht, daar is geen speld tussen te krijgen en het verhoogt de geloofwaardigheid, ook al is het fictie.

Amper 30 pagina’s heeft Aebi nodig om haar nieuwe protagonist Kaya De Regge op een indrukwekkende manier neer te zetten. Dat gebeurt zo indringend dat na de introductie Kaya in de harten van de lezers wordt gesloten. Het lijkt of je haar al jaren kent en beschouwt de kennismaking meer als terugkeer na een lange tijd. Dit is zuiver de verdienste van de auteur. Dit wordt alleen maar meer als verder in het verhaal de sociale kwaliteiten van De Regge naar voren worden geschoven.

‘Is er dan helemaal niets negatiefs te vermelden over Ademnood’, zal zich menig lezer afvragen. Jawel, maar daar is alleen de auteur debet aan. Ademnood stopt met een verschrikkelijke cliffhanger….het verhaal is niet af! Dat wordt afzien en alle mogelijkheden tot het verschijnen Comeback, tot in den treure in gedachten herhalen om een kleine inschatting te maken hoe het verder gaat verlopen. Mevrouw Aebi, dat lijkt erg op lezertje pesten dus laat ons niet in de steek…en Kaya ook niet natuurlijk!

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

29 maart 2024 14:15

0