De omslag afbeelding van het boek Lyga, Barry - Bloed van mijn bloed
Auteur(s) Barry Lyga
4
Review date 17 april 2016
Bloed van mijn bloed is het laatste deel in de driedelige serie over Jazz Dent. Eerdere delen waren De Jacht en Het Spel. Met De Jacht brak Barry Lyga internationaal door en ook het tweede deel stelde niet teleur (recensie daarvan lees je hier - red.). Met het wegleggen van Het Spel keek ik al reikhalzend uit hoe deze serie zou eindigen en teleurgesteld ben ik allerminst.

Bloed van mijn bloed gaat verder waar Het Spel is geëindigd en dat maakt het lastig er veel over te zeggen zonder dat boek oninteressant te maken. De trilogie gaat over Jasper (Jazz) Dent en zijn vader Billy Dent. Zijn vader is de ergste seriemoordenaar die Amerika ooit gekend heeft. Jazz ging in het volgende deel samen met de politie op jacht naar Billy om hem voor eens en altijd te kunnen stoppen.

In dit laatste deel komt natuurlijk het volledige verhaal samen. We leren meer over het bizarre leven dat Jazz geleefd heeft, we leren bijvoorbeeld ook waarom hij alleen door zijn vader is opgevoed en zijn moeder zomaar van de aardbol verdween. Dit verhaal kan natuurlijk niet anders eindigen dan dat er een confrontatie komt tussen Jazz en zijn gewelddadige vader. De vraag is alleen of Jazz dit op tijd lukt. Zijn vriendin Connie wordt namelijk vastgehouden en Billy heeft vaak niet lang geduld met zijn slachtoffers.

Met die confrontatie in het vooruitzicht is het niet zo dat je verveelt leest tot het zover is. De emoties zijn nogal hoog opgelopen. De belangen wisselen ook voortdurend, want langzamerhand lijkt Jazz dan toch ook de emotieloze, keiharde moordenaar te kunnen worden waarvoor hijzelf altijd gevreesd heeft. De politie kan wat dat betreft natuurlijk ook niet heel lang de hand boven het hoofd houden van Jazz. De streken die hij uithaalt om uiteindelijk de confrontatie met zijn vader te kunnen aangaan maakt dat hij geen hulp meer van het politieorgaan hoeft te verwachten. Net zo min als Jazz nog van plan is Billy zomaar af te staan aan de politie.

Hoewel het dus wel duidelijk is dat dit verhaal tot een gruwelijke confrontatie moet komen is dat zeker niet het enige wat je te wachten staat. Het verleden neemt een loopje met Jazz en dat zorgt voor een extra lading en een extra confrontatie. Om precies te begrijpen wat ik bedoel raad ik je dan ook vooral aan te beginnen met de trilogie. Laat je door Barry Lyga meeslepen en laat je verbazen hoe gruwelijk mensen kunnen zijn. Je wordt absoluut niet teleurgesteld!

19 april 2024 6:08

0