De omslag afbeelding van het boek Albert, Arjan - Natan Z.
Serie Natan Z.
Auteur(s) Arjan Alberts
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
5
Review date 21 april 2022

Natan Z. vermoordde acht ongeneeslijk zieke, jonge moeders. Hij zit al vele jaren veilig in een TBS kliniek opgesloten. Nu dreigt Justitie een fout te maken, waardoor Nathan vroegtijdig vrij lijkt te komen. Zijn advocaat Reinier staat hem tijdens het proces bij, maar doet een gruwelijke ontdekking…

We kunnen gelijk wel vertellen dat de Nederlandse auteur Arjan Alberts er met vlag en wimpel in is geslaagd om een bloedstollende thriller te schrijven! Natan Z. is met recht een debuut van hoogstaande kwaliteit, dat smaakt naar meer.

Met een bloedstollend proloog weet de auteur je gelijk aan Natan Z. te kluisteren. Wat volgt verschuift vervolgens naar vijftien jaar later. Natan Z. zit inmiddels achter slot en grendel in een TBS kliniek. Te merken valt dat Alberts veel ervaring heeft met hoe het er in dit soort klinieken aan toe gaat. We krijgen een zeer uitgebreid inkijkje in de keuken van de kliniek, het leven van de therapeuten, de leiding en ingesloten daders. Van alle kanten wordt er geprobeerd om met behandelplannen de verdachten op het goede spoor te zetten.

Natan Z. wordt op sublieme wijze opgebouwd. In korte hoofdstukken wordt het heden en verleden van Nathan beschreven. Dit gebeurt vanuit drie verschillende kanten. Reinier is al jaren zijn advocaat en verdedigt zijn cliënt met hand en tand. Reinier blikt regelmatig terug op hoe het proces tot nu toe verloopt. Zijn vrouw Hannah is een gerenommeerd thrillerauteur. Ze heeft verschillende bestsellers op haar naam, maar kan nu de draad maar niet te pakken krijgen. Haar inspiratie voor een nieuw verhaal is ver te zoeken. Tot ze ineens een ingenieuze ingeving krijgt. De inspiratie is dichterbij dan ze had gedacht. Via Suus, de sociotherapeut van Nathan, krijgt de lezer vervolgens ook steeds beter een beeld van Nathan. Ze krijgt het als jonge therapeut niet altijd even gemakkelijk in de kliniek en raakt betrokken bij een sinister plan. Als blijkt dat het er naar uit ziet dat Natan Z. vrij lijkt te komen, doet Reinier ontdekkingen die hij liever niet had geweten.

Natan Z. leest echt als een trein. Het verhaal is zo realistisch en gedetailleerd beschreven dat het zich als een film voor je ogen afspeelt. De personages zijn zorgvuldig gekozen en staan allen zonder dat ze dit van elkaar weten, met elkaar in verbinding. Ieder heeft zijn eigen relatie tot Natan Z. De auteur weet gedurende het verhaal de spanning steeds verder op te voeren. De lezer zit op het puntje van zijn stoel en op grandioze wijze komt alles samen en weet Arjan Alberts de lezer om ver te blazen met een spectaculair eind.

Arjan Alberts is er met vlag en wimpel in geslaagd om een bloedstollende thriller van hoogstaande kwaliteit te schrijven! Petje af!

Linda
Linda van de Velde