De omslag afbeelding van het boek Niewierra, Anya - Het bloemenmeisje
Auteur(s) Anya Niewierra
5
Review date 21 januari 2020

Anya Niewierra (1964) is geboren in Kerkrade. Ze groeide op in deze streek, ging naar school in een abdij en merkte veel van de invloed van de mijnbouw. Ze wilde weg uit deze buurt, maar keerde later toch terug. Ze ging zelfs werken in de toerismebranche om Zuid-Limburg een betere toekomst te geven. Anya heeft drie passies: reizen, schilderen en schrijven. Ze woont tegenwoordig in Zuid-Limburg en de Pyreneeën. In 2013 verscheen haar eerste succesvolle thriller Vrij uitzicht. Het dossier verscheen in 2016. Het bloemenmeisje is haar derde thriller.

Het bloemenmeisje heeft een gele voorkant, waar met grote rode letters de titel op staat. Boven de titel staat ‘Franse Pyreneeën: dertig jaar na de bizarre moord op haar moeder ontmoet Nina voor het eerst haar tweelingzus, die vervolgens verdwijnt…’ Voorin het boek wordt een uitgebreide lijst gegeven van personen uit het verhaal. Vermeld staan hun geboorte- en eventuele sterfdatum, familieverbanden en bijzonderheden uit hun leven. Laat deze uitgebreide lijst je echter niet afschrikken!

Vanaf de start van het verhaal word je door de bijzondere manier van schrijven meegenomen in de wereld van Nina. Een vrouw die als klein meisje leefde in verbinding met de natuur, maar angstig werd voor andere mensen. Je bekijkt de wereld door haar ogen en denkt met haar mee.

‘Met de kennis van nu weet ik dat ik destijds elke dag de confrontatie met de dood aanging. En toch was ik niet bang. Het gevaar was een deel van mijn leven, ik was ermee opgegroeid. De dood was altijd dichtbij.’

Als tienermeisje wordt ze ontdekt hoog in de bergen, zittend naast haar dode moeder, versierd met bloemen. Ze wordt meegenomen en opgevangen door Gigi, die voor haar zorgt. Nu, dertig jaar later, zet ze haar kruidenkennis in, om medicijnen te ontwikkelen op kruidenbasis.

Ineens staat daar Thea voor de deur. Overduidelijk haar tweelingzus, waarvan Nina niet wist dat ze die had. Samen gaan ze op zoek naar hun verleden en de oorzaak van de dood van hun moeder. Hierbij komen ze terecht in Zuid-Limburg, waar hun moeder vandaan kwam en Thea nu woont. Tijdens deze zoektocht verdwijnt Thea spoorloos. Terwijl Nina verder speurt blijkt er ook iemand achter haar aan te zitten. Na een inbraak en een achtervolging is duidelijk dat iemand het op haar voorzien heeft. Ze gaat op zoek naar haar zus, maar zal ze nog op tijd zijn? En wie kan ze vertrouwen van de mensen die er op haar pad komen uit hun verleden? Wat is het verband tussen de moord op hun moeder (dertig jaar geleden) en de verdwijning van Thea (nu)? Op een mooie manier beschrijft Anya de omgeving waarin alles zich afspeelt, maar ook de mensen die het verhaal bevolken. Je ontdekt niet alleen hoe ze eruit zien, hoe ze denken, maar ook hoe ze ruiken!

'Ik kauw op een wortel, open het raam en snuif de buitenlucht op. De Ardennen bevallen me. Ze hebben iets ruigs en lijken een beetje op de plateaus in de hoge Pyreneeën, waar net als hier eindeloze bossen met hoge sparren overheersen. Ook de geur komt overeen. Ik ben dol op het kruidige aroma van naaldbomen die zweten in de hitte.'

Beetje bij beetje wordt ontrafeld hoe het verleden eruit heeft gezien en ontdekt Nina waar haar zus is gebleven. Het maakt Het bloemenmeisje tot een volgroeide thriller waarin nagenoeg alles klopt. Niewierra laat zien gegroeid te zijn als auteur die het schrijversvak meer dan beheerst. De puzzel die ze voorschotelt in Het bloemenmeisje zit knap in elkaar en wordt prachtig omschreven!

Al met al is Het bloemenmeisje een thriller die boeit, je grijpt en pas weer loslaat wanneer je het dicht hebt geslagen. Niewierra is een auteur waarmee de Nederlandse thrillermarkt verrijkt wordt. Lezen dit boek, wat een aanrader!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

25 maart 2024 15:00

0