vermoorde onschuld angela marsons thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Kim Stone
Auteur(s) Angela Marsons
4
Review date 16 september 2023

Vermoorde onschuld  is alweer het zevende deel van de spannende Kim Stone-serie van Angela Marsons. Het boek sluit wederom naadloos aan op de vorige boeken, maar kan ook, net als alle andere delen, als stand alone gelezen worden. De serie over Kim Stone en haar team is een fijne serie voor liefhebbers van de boeken van Robert Bryndza of M.J. Arlidge. In 2015, toen Angela Marsons nog beveiliger was, heeft ze de pen opgepakt en is haar inmiddels succesvolle carrière als thrillerauteur begonnen. Met deze serie heeft ze haar plaats in de gevestigde orde inmiddels meer dan verdiend.

Als Lauren Goddard op het dak van een dertien verdiepingen hoog flatgebouw zit, met het uitzicht over Hollytree, de plek waar haar leven zich afspeelt, merkt ze niet dat de deur achter haar opengaat. Hiermee opent Marsons, met een wederom sterke proloog, Vermoorde onschuld op zeer pakkende wijze.

Het is een zeer koude winter als er in de nacht een baby op de stoep van het politiebureau te vondeling wordt gelegd. Dit is meteen een grote uitdaging voor Kim Stone. Niet alleen om uit te zoeken waar de baby vandaan komt, maar om te beginnen al het omgaan met een baby. Kim staat nu eenmaal niet bekend om haar sterke moedergevoelens. Een heerlijke knipoog naar het karakter en het verleden van Kim, die Marsons hier laat samengaan met een nieuwe uitdaging voor Kims team.

Terwijl Kim en leden van haar team druk bezig zijn met de baby wordt het lichaam van een jonge prostituee aangetroffen. Er volgen al snel meer kwetsbare vrouwelijke slachtoffers uit het metier. Voor Kim en haar team wordt het een steeds ingewikkeldere en grote uitdaging om deze zaken op te lossen. Kims kennis van zaken, haar onderbuikgevoelens en die van haar teamleden leiden langzaam richting snode zaken. Toch komt er, zoals we van Marsons kennen, nog een plottwist en lijken relaties toch niet altijd zoals ze zijn.

Naast de moorden op sekswerkers komt het team ook in aanraking met uitbuiting van Roemeense arbeiders en hun kansloze bestaan in het Britse Black County.

Om dit goed te kunnen beschrijven heeft Marsons voor Vermoorde onschuld overduidelijk goed onderzoek gedaan naar moderne slavenhandel. Ze heeft zich verdiept in grooming, exploitatie en uitbuiting en de gevolgen hiervan. Daardoor komen deze thema’s in Vermoorde onschuld heel goed tot hun recht en zorgen ervoor dat het verhaal extra diepgang krijgt. De compassie die je als lezer voor de groepen slachtoffers voelt, groeit gedurende het verhaal.

Ook in dit boek laat de auteur weer haar vertrouwde vlotte en beeldende schrijfstijl zien. De personages weet ze feilloos uit te werken zodat ze erg tot de verbeelding spreken. Dit geldt zowel voor de karakters van het team van Kim als die van de slachtoffers, daders en andere betrokkenen. Sterk is ook dat ze in haar team weer de samenwerking tussen Stone en Bryant terugbrengt. De combinatie van hun karakters en manier van samenwerken is in eerdere boeken van de serie heel krachtig geweest.

Vermoorde onschuld is een heerlijk spannende politiethriller waarmee Angela Marsons haar verworven naam in het thrillergenre wederom waarmaakt.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.