De omslag afbeelding van het boek McNab, Andy - Machtsspel
Auteur(s) Andy McNab
4
Review date 28 juli 2020
Categories Actie

Andy McNab behoeft geen introductie; de voormalige SAS militair wierp zich na zijn loopbaan op het schrijven. Hij werd uiterst succesvol met zijn actiethrillerreeks rondom Nick Stone. Ook schreef hij non-fictie werk over zijn eigen loopbaan, waarvan Bravo Two Zero de bekendste is. De laatste jaren was het wat stiller rondom McNab, maar hij is terug. Niet met een Nick Stone boek, maar een standalone thriller; Machtsspel.

In Machtsspel maakt de lezer kennis met James Mercer. James is op wraak uit, nadat zijn familie in de financiële crisis door wanbeleid van de banken aan de grond is geraakt. Hij steelt van de rijken, die het volgens hem wel kunnen missen. Ondanks dat Mercer een Brit is, doet hij dit werk vooral in Nieuw-Zeeland zonder dat iemand dit weet.

Totdat de gigantisch rijke Parmesh hem betrapt. Het gevolg; hij wordt meegenomen naar het jacht van Parmesh en daar volgt een bijzonder gesprek. De miljardair biedt James een baan aan; werk voor hem en word rijk. Ondanks dat het bijna te goed klinkt om waar te zijn, gaat hij op het aanbod is. Met alle gevolgen van dien…

Machtsspel is een standalone thriller en ligt volgens ons niet in wat je van Andy McNab zou verwachten. Waar hij zich normaal gesproken vooral richt op de militaire actiethriller (logisch, want hij weet waarover hij schrijft) is Machtsspel een wat ander segment. Jawel, er zit genoeg actie in maar het verhaal voert de boventoon. En wie twijfelt of McNab als schrijver is gegroeid; Machtsspel is een zeer aangename en goed geschreven thriller die de lezer zéker zal beklijven.

Het boek verhaalt over een actueel thema; de financiële crisis van rond 2010 die voor sommige mensen nog steeds voelbaar is. Voor James geldt dat zijn familie, een aannemersconclaaf, failliet is gegaan door banken die van alles beloofden. Dit geldt voor veel meer mensen. McNab grijpt dit gegeven slim aan om er een spannend verhaal omheen te bouwen. Het voelt een beetje als een setting die neigt naar films als Heist, waarin een groepje mensen een grote diefstal moet plegen. Want zonder teveel prijs te geven van het verhaal, is dit wel waar het om draait. Al zit er, en dat kennen we van McNab, wel een fikse adder onder het gras. Hij weet de lezer op het laatst nog even flink te verrassen.

De schrijfstijl van McNab is volwassen en beeldend. Hij schrijft rap (als in snel) en weet de lezer gemakkelijk aan zich te binden. Geen moeilijke woorden maar simpel taalgebruik wat snel aanspreekt. Toch is ook hier merkbaar dat de Brit wel een flinke stap heeft gezet als auteur; hij neemt de tijd om een tafereel goed neer te zetten, voordat de personages erin aan de slag mogen. Dit vergroot het leesplezier alleen maar. Een klein verbeterpuntje; de personages zouden nog iets meer uitgediept mogen worden om het verhaal zo nog meer body te geven.

Missen we Nick Stone dan niet? O, jazeker wel. Maar een uitstapje -en dan zo’n goede- voelt verfrissend en is iets wat McNab vaker mag doen. Hij is gegroeid als auteur en zet met Machtsspel een degelijke, goed geschreven (actie)thriller neer. Lekker hoor!

2 mei 2024 8:19

0
Andy McNab behoeft geen introductie; de voormalige SAS militair wierp zich na zijn loopbaan op het schrijven. Hij werd uiterst succesvol met zijn actiethrillerreeks rondom Nick Stone (lees hier onze recensies). Ook schreef hij non-fictie werk over zijn eigen loopbaan, waarvan Bravo Two Zero de bekendste is. De laatste jaren was het wat stiller rondom McNab, maar hij is terug. Niet met een Nick Stone boek (die volgt volgens ons interview met McNab wel!), maar een standalone thriller; Machtsspel.