Serie Nick Stone
Auteur(s) Andy McNab
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
4
Review date 21 maart 2015
Categories Actie

Okay, voor de nitwits nog eenmaal dan: Andy McNab is een ex-SAS militair die onder andere tijdens de Eerste Golfoorlog vocht in Irak. Hij werd tijdens een missie die bekend werd als Bravo Two Zero gevangen genomen en gemarteld. Vervolgens vertrok hij in 1993 bij het leger als de meest gedecoreerde militair van zijn tijd. Andy McNab is een pseudoniem: hij schijnt nog steeds veel vijanden te hebben die, als ze hem in handen krijgen, een kopje kleiner willen maken. McNab is vooral beroemd geworden door zijn relaas van Bravo Two Zero, maar wellicht nog meer door zijn actieserie rondom personage Nick Stone. En daarvan is inmiddels #16 verschenen: De hoogste prijs.

In De hoogste prijs zien we een jonge Nick Stone op jacht naar een in Zweden wonende Irakese beul: Koureh. Tijdens de moordaanslag komt zijn maat Harry om het leven.

In de huidige tijd wordt tijdens een training in het zogenaamde killing house een SAS militair gedood. Nick Stone wordt door zijn oude maat Trev gevraagd in de zaak te duiken. Tijdens zijn meeting met Trev wordt deze door het hoofd geschoten. Stone moet op de vlucht, maar ondertussen ook proberen de zaak op te lossen. Een zaak die een beerput dreigt open te trekken binnen het Engelse defensieapparaat...

McNab heeft met hoofdpersoon Nick Stone goud in handen. Stone is, net als McNab zelf, een ex-SAS militair die vuile klusjes oplost. Hij is geen superman of James Bond. Stone is een realistische en intelligente vechtersbaas die zijn mannetje staat. In het verleden was Nick Stone ontembaar, onrustig en altijd op zoek naar actie. Sinds zijn relatie met de Russische Anna en de geboorte van zijn hun zoontje (lees hierover in Doodse stilte) is hij op zoek naar rust. Maar dat krijgt hij in De hoogste prijs geenszins. De actie spat weer van de pagina's terwijl Stone probeert de zaak op te lossen. Deze keer brengt het hem naar Spanje en Cyprus, maar bovenal naar verschillende plekken op het Engelse vasteland. En dat is nieuw, want McNab liet zijn 'man van staal' in voorgaande delen vaak naar alle uithoeken van de wereld afreizen. Nu blijft Stone veel in thuisland Groot-Brittannië, maar ook dit is weer smullen geblazen. Een van de plekken waar hij Stone laat opdraven is in Brecon Beacons, waar een zwaar gedeelte van de SAS-opleiding plaatsvindt. Zoals altijd merk je aan alles dat McNab hier kind aan huis is geweest en zijn beschrijvingen van de omgeving zijn daardoor 'eerstegraads'. Hetzelfde geldt voor Stones bezoek aan Londen.

Interessant is ook de geschiedenisles die de schrijver ons voorschotelt over bepaalde zaken die ertoe doen in het verhaal. Een voorbeeld is zijn beschrijving van de medaille Victoria Cross, die soldaten krijgen die uitzonderlijke moed betonen en daardoor een kans van meer dan 97% lopen om de actie niet te overleven. Dus.

De plot is deze keer wat meer een whodunnit in plaats van een afrekening of zoekactie. Wie heeft de jonge SAS militair gedood en waarom? Wat is er zo erg dat dit geheim ten allen koste verborgen moet blijven? Een mysterie dat pas in de laatste fase van het boek bekend wordt gemaakt. Interessant, maar McNab heeft voor de trip hiernaartoe wel veel personages nodig; deze komen te pas en te onpas tevoorschijn en meer dan eens loopt het niet al te goed voor deze mensen af. Als lezer moet je door al deze personages je hoofd er goed bij houden en meer dan eens krab je je op het achterhoofd door de vraag "wie dit nou weer is". En natuurlijk ontbreekt in De hoogste prijs de actie niet. Die is hard, realistisch en confronterend. McNab op z'n best dus.

Al met al is De hoogste prijs weer een heerlijke Nick Stone-thriller, die ons laat hopen dat er vele delen in de serie zullen volgens. Er zijn nog genoeg vijanden te verslaan en mysteries op te lossen namelijk!

2 mei 2024 16:09

0