De omslag afbeelding van het boek McNab, Andy - Alarmfase Rood
Auteur(s) Andy McNab
3
Review date 13 april 2016
Categories Actie

Andy McNab is een van onze favoriete schrijvers. Zijn actieserie met Nick Stone in de hoofdrol spreekt menig lezer aan. Maar McNab schreef inmiddels ook een aantal andere boeken. Zo is er de serie over een peloton Engelse militairen in Afghanistan. Lees onder andere hier. En in 2012 verscheen een thriller met SAS-militair Tom Buckingham in de hoofdrol: Alarmfase Rood. Wij lazen hem.

Onder het Kanaal ligt de een spoorwegtunnel. Elke dag rijdt daar de Eurostartrein die honderden mensen van en naar het vasteland brengen. Georgische separatisten plannen een kaping van deze trein. Aan het roer van deze Zwarte Beren staan de broeders Laszlo en Sambor Antonov, nietsontziende terroristen die niet op een lijk meer of minder kijken. Maar ze hebben ergens niet op gerekend: Tom Buckingham zit toevallig in deze zelfde trein. In zijn poging zijn vriendin over te halen bij hem te blijven, is hij haar achterna gereisd. De Franse Delphine was op dat moment op de terugweg naar huis en Tom sprong bij haar in de trein. Aan hem de schone taak om de gebroeders Antonov en hun handlangers uit te schakelen. En wie kan dat beter dan een hardcore elitemilitair? Tegelijkertijd doen de collega's van Tom een poging om de trein te heroveren. Ook zien we de beleidsmakers in Londen onderhandelen met de kapers. In dat onderhandelingsteam is niet iedereen wie hij zegt dat hij is...

Een eenmansleger tegen kapers kennen we natuurlijk van films als Die Hard en Under Siege. Niet altijd even realistisch, maar wel aantrekkelijk. We leven mee met de hoofdpersoon. Zo ook in Alarmfase Rood. Tom Buckingham is een aangename persoonlijkheid die als een nobele ridder op het witte paard vecht voor zijn liefde met Delphine. De kapers zijn neergezet als barbaren. En waar kun je beter tegen vechten dan zulke afschuwelijke mensen? McNab weet als geen ander hoe een dergelijke kapingsactie en de er tegen over gezette bevrijdingsmissie werken. Als voormalige SAS-man was hij vaak het middelpunt van dergelijke missies. En dat is in Alarmfase Rood een grote toegevoegde waarde. De beschrijvingen van onderhandelingen en de acties van de SAS doen realistisch aan.

Toch is het niet allemaal hosanna wat ons betreft: het boek doet redelijk voorspelbaar aan. En Tom Buckingham is geen Nick Stone, de hoofdpersoon van McNab die we zo goed kennen. Maar Alarmfase Rood is een eerste goede poging van McNab om een nieuwe hoofdpersoon te introduceren. Wel hopen we in een eventueel vervolg wat meer dynamiek te zien in het verhaal.

1 mei 2024 2:40

0