De omslag afbeelding van het boek Liefrink, Aloka - De voyeur
Auteur(s) Aloka Liefrink
Uitgeverij(en) Houtekiet
4
Review date 5 oktober 2016

Met Indische roots en een Vlaams-Nederlandse opvoeding ontwikkelt Aloka Liefrink zich tot een auteur met een snelgroeiende schare fans. Zelfs de, voor een Vlaamse auteur, zo moeilijk te bespelen Nederlandse boekenmarkt krijgt steeds meer belangstelling voor haar producten. Je hoeft echt geen paragnostische eigenschappen te hebben om een sterke progressie in die belangstelling te voorspellen, zeker na het verschijnen van haar laatste thriller De voyeur.

De 26-jarige Lisa de Wolf woont al een aantal jaren samen met haar vriend Sander en steekt veel energie en tijd in de opbouw van een schrijverscarrière. Van een echte samenleving is al een tijd geen enkele sprake meer en beiden gaan steeds meer hun eigen weg. Dat snel tanende beetje wat elkaar nog bindt verdwijnt geheel als Lisa ontdekt dat Sander er een vriendin op nahoudt. Voor haar is daarmee een grens in hun relatie overschreden en ze besluit van hem af te gaan. Om dit snel in gang te zetten kiest ze ervoor bij Eric, een goede vriend van haar, in te trekken. Ze heeft zich nog maar nauwelijks gesetteld in haar kleine kamertje als ze wordt benaderd door een oude bekende van haar, Richard Janssen. Daar heeft ze als 16-jarig meisje ooit een korte relatie mee gehad en ze krijgt van hem een bijna ongelofelijk aanbod voor een luxueus ingericht, eigen appartement. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn…

De voyeur is een intrigerend verhaal waarin vertrouwen en wantrouwen met elkaar constant in conflict zijn. Lisa heeft een belast verleden waar ze nog regelmatig aan herinnerd wordt. Dit maakt dat ze constant op zoek is naar vertrouwen en warmte maar evenveel keren wordt ze daarin teleurgesteld. Thema’s als discriminatie, intimidatie, manipulatie maar ook hoop, liefde en passie laten zich frequent zien in het verhaal. Vanuit de perspectieven van de belangrijkste personages projecteert Liefrink de diverse gedachten en besluiten over de te volgen levenstrajecten. Dit combineert ze met een bijna feilloze timing om op exact het juiste moment de juiste persoon een besluit te laten nemen en informatie over actieplannen te geven. Door deze opzet heeft de lezer veelal een informatievoorsprong waardoor gemaakte keuzes door personages niet altijd overeenkomen met de lezerswens. En dat is lastig maar veroorzaakt tegelijk ook weer spanning omdat het verdere verloop daardoor onbekend is en moeilijk beredeneerd kan worden en redelijk onvoorspelbaar blijft. De auteur heeft er zorgvuldig voor gewaakt dat het verhaal voor een belangrijk deel vanuit een psychologische spanningslijn is opgebouwd en ook voortgedreven wordt. Een paar redelijk verknipte geesten krijgen hierbij van haar alle vrijheid om dit met succes tot stand te brengen.

Met De voyeur voegt Liefrink weer een goed doordacht en uitgewerkt verhaal aan haar bibliografie toe. Met Antwerpen als decor dat als een maatpak past in het verhaal, verrast de auteur haar lezers met een spannend en onvoorspelbaar verlopend leven van de echte protagonist, Lisa de Wolf. Waarbij als enige opmerking misschien gemaakt kan worden dat het einde en de daarbij behorende ontknoping niet precies in harmonie is met alles wat naar dat slot toe leidt. Dat heeft, gezien het voorgaande, iets beters verdiend.

11 mei 2024 9:50

0