De omslag afbeelding van het boek Schwarz, Alexander - Het IJsland van Indridason
Auteur(s) Alexander Schwarz
Uitgeverij(en) Q
4
Review date 19 mei 2018
Categories Non
Vraag een thrillerliefhebber naar de beste IJslandse thrillerauteur en de kans is zo'n beetje 100% dat diegene Arnaldur Indridason noemt. En dat is logisch. De beste man won onder andere de CWA Gold Dagger Award voor zijn boeken en is de best uitgeleende auteur in de IJslandse bibliotheken. Zijn boeken bekoren miljoenen fans en dat komt met name door zijn sobere, treffende schrijfstijl en het aanstippen van maatschappelijke problemen in zijn werk. Alexander Schwarz stond aan de basis van de uitgeverijen Q en Signatuur en was jarenlang Indridasons uitgever in Nederland. Schwarz mag zeggen dat hij bevriend is met de IJslander. Hij woont een paar maanden per jaar in IJsland en schrijft tegenwoordig reisgidsen én is literair agent. Het is dan ook een kleine stap voor hem om dit te combineren. Het resultaat: Het IJsland van Indridason.

Het IJsland van Indridason is een gids door de wereld van de boeken van Arnaldur Indridason en door een prachtig land. Daarvoor stipt Schwarz een aantal zaken aan in zijn boek. Hij begint met een korte uiteenzetting van de hoofdpersonages. Natuurlijk begint hij met Erlendur Sveinsson, de bekende rechercheur van de recherche in Reykjavik. Maar ook collega's Sigurdur Oli en Marion Briem. Daarna vervolgt Schwarz met een geschiedenis van het land, wat een interessante achtergrond is voor de verhalen van Indridason. Vervolgens neemt de auteur ons mee op een reis door Reykjavik en IJsland, langs de belangrijkste plekken die een rol spelen in de boeken. Natuurlijk is het ook belangrijk om de typische IJslandse gebruiken en gewoonten te belichten. Het eten, de taal, alles wordt uitgelicht. Uiteindelijk krijgt de lezer een gedetailleerde uiteenzetting van de personages, waarna Schwarz afsluit met een opsomming van Indridasons boeken.

Alexander Schwarz is voor deze 'gids' niet over een nacht ijs gegaan. Dat is wel duidelijk na het lezen van Het IJsland van Indridason. De gedetailleerdheid van het boek is een compliment waard. Werkelijk het gehele universum, hoe klein de gebeurtenis of locatie dan ook, wordt belicht. Of het nou een ravijn of een gebouw in een bepaalde wijk is, Schwarz licht het uit voor zijn lezers. Dit doet de auteur door zelf op stap te gaan, maar ook door gebeurtenissen uit de boeken te citeren én door Indridason soms zelf aan het woord te laten. Schwarz gebruikt dus meerdere invalshoeken. Dat maakt het boek erg interessant voor de liefhebbers van Indridason, maar ook voor de mensen die geïnteresseerd zijn in een reis naar IJsland. Is het boek dan ook interessant voor mensen die nog niet alles, of wellicht niks, van Indridason hebben gelezen? Ja, mag uw recensent na het lezen concluderen. Want lang niet alle boeken hebben wij gelezen tot nu toe. Maar, het blijkt ook een verrijking te zijn om een boek van Indridason op te pakken ná het lezen van deze gids. Je kijkt namelijk anders tegen de schrijver en de gebeurtenissen aan. Het krijgt, met andere woorden, meer diepte. En heb je nog nooit een boek van de IJslander gelezen? Grote kans dat Schwarz het vuurtje dan zo hoog heeft opgestookt om snel in de wereld van Sveinsson of Thorson te duiken!

Het IJsland van Indridason is, op meerdere fronten, een gedetailleerde verrijking voor de 'Indridason beleving'.

19 april 2024 5:06

0