vind mij alafair burke thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Alafair Burke
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
3
Review date 14 september 2022
Categories Roman

Hope Miller werd vijftien jaar geleden gevonden in een autowrak en lijdt sindsdien aan geheugenverlies. Ze heeft geen idee wie ze is en wat er gebeurd is maar ze wordt liefdevol opgevangen door de mensen in het kleine stadje Hopeville. Na jaren van vele onderzoeken in het ziekenhuis – bijgestaan door haar beste vriendin Lindsay – en zonder enig resultaat, besluit Hope dat het tijd is om op eigen benen te staan. Ze verhuist naar een andere staat en probeert een nieuw leven op te bouwen en het verleden achter zich te laten.

Lindsay heeft vanaf het begin af aan moeite met de verhuizing en maakt zich grote zorgen. Dit blijkt terecht als Hope uiteindelijk spoorloos verdwijnt. Terwijl ze onderzoek doet naar haar vermiste vriendin komt ze in contact met rechercheur Ellie Hatcher van het NYPD, die genoeg redenen heeft aan te nemen dat de vermissing van Hope in verband staat met een moordzaak van jaren geleden.

Alafair Burke (1969) is een Amerikaanse auteur en werkt als officier van justitie, gespecialiseerd in huiselijk geweld. Eerder verscheen van haar hand De ex en De echtgenote die allebei goed werden ontvangen. Vind mij is het eerste vertaalde boek waar rechercheur en detective Ellie Hatcher onderdeel is van een serie. Tot nu toe zijn hier zes delen van verschenen. Ook heeft Burke samen met thrillerauteur Mary Higgins Clarke de Under Suspicion-serie geschreven.

Vind mij begint met een kort krantenbericht dat vertelt hoe en waar Hope gevonden is en of getuigen zich willen melden. Dan begint het verhaal vijftien jaar later vanuit het perspectief van Hope. De lezer maakt kennis met deze jonge vrouw die ondanks haar geheugenverlies een nieuw bestaan opbouwt. Het begin is prettig om te lezen en zorgt voor een veelbelovend verhaal.

Het boek wordt – naarmate het verhaal vordert – verteld vanuit meerdere perspectieven, waaronder personages die een kleine tot geen rol lijken te spelen. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar op een gegeven moment zijn er meerdere verhaallijnen waardoor het een verwarrend en onsamenhangend geheel wordt.

Door de rommelige schrijfstijl is de spanning ver te zoeken, wat oprecht jammer is want het idee van dit concept is prima. De personages daarentegen zijn uitmuntend neergezet en dat is altijd één van Burke’s sterkste kanten. Ze heeft het talent om met weinig woorden een geloofwaardige persoon te karakteriseren. Met name de band tussen Hope en Lindsay – twee tegenpolen - is opvallend en sterk omschreven. Ook het plot is verrassend, wat een belangrijk gegeven is voor een goede thriller: niets is wat het lijkt.

Vind mij is een verhaal dat geen hoge ogen gooit en waar qua uitwerking veel meer uitgehaald had kunnen worden. Maar het is ook een pakkend verhaal over trouwe vriendschap en morele illusies, wat het boek uitstekend geschikt maakt voor romanlezers.

Lisanne Ortsen
Mijn naam is Lisanne Ortsen, geboren in 1990 en een fervent boekenlezer. Ik ben van mening dat een mens niet genoeg boeken kan hebben. Ik lees allerlei soorten genres maar psychologische romans en thrillers en (politie)detectives zijn toch wel mijn favoriet. Wie weet kan ik hier bij ThrillZone mijn smaak en kennis uitbreiden.