de ex alafair burke thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Alafair Burke
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 30 augustus 2019

Als Olivia, een van de beste strafrechtadvocaten in New York, hoort dat haar ex-verloofde Jack is gearresteerd voor een drievoudige moord, twijfelt ze geen seconde aan zijn onschuld. De enige vraag is: wie zou er zo ver gaan om hem in de val te laten lopen? In een poging haar vroegere fouten goed te maken besluit ze Jack te helpen. Maar als er meer en meer ijzingwekkend bewijs opduikt dat tegen hem spreekt, begint Olivia te vermoeden dat zíj degene is die gemanipuleerd wordt. De man die ze kende had dit nooit kunnen doen… maar wat als ze hem nooit echt gekend heeft? De ex is een bloedstollend psychologisch moordverhaal over loyaliteit, verraad en de betrouwbaarheid van intuïtie.

Alafair Burke (1969) is hoogleraar in de rechten en werd plaatsvervangend officier van justitie in Portland met als specialisatie huiselijk geweld. Haar vader is misdaadauteur James Lee Burke en Alafair schreef al meerdere bestsellers. Ook schreef ze de Under Suspicion-serie samen met Mary Higgins Clark.

‘The ex’, De ex, schreef ze in 2016. Het werd in 2017 genomineerd voor een Edgar Award for Best Novel. De zaak van Jack lijkt in het begin niet erg complex. Maar naarmate Olivia en haar partner Don zich verder verdiepen in de zaak van Jack komen er diverse verrassende plotwendingen. Het is duidelijk dat Burke het wereldje in de rechtbank goed kent. Daarnaast brengt ze ook goed over hoe Olivia worstelt met haar schuldgevoelens naar Jack toe. En hoe hecht en bijzonder zijn band is met zijn intelligente dochter Buckley. Tussen de rechtsgang door kom je als lezer ook veel te weten over het verleden van de gecompliceerde Olivia en Jack.

De personages in De ex zijn uitstekend uitgewerkt en in principe het verhaal ook. Maar het is zo gedetailleerd en alles wordt bijna minutieus ontrafeld dat het te langdradig is. Dan keert echter het tij en ontdekt Olivia een aantal dingen die het verhaal compleet de andere kant opsturen. De plot die volgt is verrassend en ook het privéleven van Olivia verandert nog op het laatst.

De ex is een intrigerend verhaal en Alafair Burke weet de lezer goed het verhaal in te trekken.

Redactie